Movilidad Internacional Brasil-Colombia: La Química Verde en la formación de profesores de Química

Autores/as

  • Junfanlee Oliveira Felciano Manoel Universidade Federal do Triângulo Mineiro http://orcid.org/0000-0002-7435-1802
  • Leidy Gabriela Ariza Ariza Universidad Pedagogica Nacional (UPN, Colômbia).

DOI:

https://doi.org/10.30705/eqpv.v3i1.1606

Resumen

This report of experience has as main objective to make approximations of the contributions of the Green Chemistry (QV) to the formative process of graduates in Chemistry, bringing experiences of the International Mobility Paulo Freire realized in the National Pedagogical University (UPN) in a Brazil-Colombia relation about the activities developed in the classroom and in the field. We intend with this work to broaden the discussions about the need for QV in the initial and continuing training curriculum of undergraduate chemistry teachers. This way it is presented some of the areas visited that correspond to the departments of Cundinamarca, Caldas and Antioquia held in the discipline of QV and from this perspective we seek to relate the different spaces mentioned here with the importance of the experiences for the teacher training process and for their practice professional, making a parallel with the training curriculum of Chemistry teachers of the University of origin Federal University of the Triângulo Mineiro (UFTM).

Biografía del autor/a

Junfanlee Oliveira Felciano Manoel, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduando licenciatura em Química pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro, participou do grupo de estudos e pesquisa sobre a Formação Ética do Professor (FEP) - vinculado ao Programa de Pós-graduação - Mestrado em Educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro e submetido ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9920017665762479), Membro do grupo PET/Conexões de Saberes Licenciaturas em Matemática, Física, Ciências Biológicas e Química; integrante do Projeto de Inclusão: Produção de material didático para a inclusão no ensino de química. Atualmente participa do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Cultura (GEPEDUC), vinculado ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7401501215962007), e do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores e Ensino de Ciências (FORPEC) vinculado ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5671277186411150). 

Leidy Gabriela Ariza Ariza, Universidad Pedagogica Nacional (UPN, Colômbia).

Possui graduação em Licenciatura en Química - Universidad Distrital Francisco José de Caldas (2004) e mestrado em Mestria em Docência de la Química - Universidad Pedagógica Nacional (2009) e Doutora em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande.

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Publicado

2019-07-31

Cómo citar

Manoel, J. O. F., & Ariza, L. G. A. (2019). Movilidad Internacional Brasil-Colombia: La Química Verde en la formación de profesores de Química. Educação Química En Punto De Vista, 3(1). https://doi.org/10.30705/eqpv.v3i1.1606

Número

Sección

Pesquisa en Punto de Vista