A leitura literária infanto-juvenil no ensino básico
desafios para os gestos de leitura
Keywords:
reading; children's literature; classroom; dialogismAbstract
Teaching literature in basic education, especially in the early and final years, is a challenge for schools. When bringing the reading of children's literary texts to the classroom, it is necessary for the teacher to establish a dialogical relationship between the student, the text (in its different discursive literary genres), their culture and the reality in which the student is situated. inserted. It is necessary to create conditions for the student to work on the story from their point of view. This article seeks to discuss the importance of literary reading in the formation of a critical reader, having as a theoretical basis the studies of Novelli (1997) regarding the conception of the classroom, Bakhtin (2011) regarding the dialogical relationship, in addition to Jouve (2002) and Kleiman (2004) and Pêcheux (2014) regarding reading. To deal with children's literature, we rely mainly on Coelho (2000) and Lajolo and Zilberman (2003). Next, we present a possible reading gesture exercise in pedagogical practice based on the text Black Princes, by Ariane Celestino Meireles and Edileuza Penha de Souza, with illustrations by Juba Rodrigues, published in 2018, by Editora Malé, Rio de Janeiro. Through the discussion brought, we affirm that working with the reading of children's literary texts at school is opening up the possibility of looking at the world, at others and at oneself, seeking the construction of the being as a subject of a society. And this entire journey needs to be mediated by the teacher.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAVALLO, Gugliemo; CHARTIER, Roger. História da leitura no mundo ocidental. Trad. Fulvia M. L. Moretto; Guacira Marcondes Machado; José Antônio de Macedo Soares. São Paulo: Ática, 2002.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos - mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Trad. Vera da Costa e Silva; Raul de Sá Barbosa; Angela Melim; Lúcia Melin. 9 ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1992.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil – teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.
FRANCHETTI, Paulo. Sobre o ensino de literatura. São Paulo: Editora Unesp, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1989.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GOMES, Geam Karlo; COSSON, Rildo (org.). A leitura literária na escola e na universidade. Campinas: Mercado de Letras, 2021.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir – a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervot. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
KLEIMAN, Ângela. Abordagens da leitura in Scripta. Belo Horizonte. v. 7, n. 14, p. 13-22, 1. sem. 2004.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura Infantil Brasileira – história & histórias. São Paulo: Ática, 2003.
MEIRELES, Ariane Celestino; SOUZA, Edileuza Penha de. Princesas Negras. Ilustrações de Juba Rodrigues. Rio de Janeiro: Malé, 2018.
NOVELLI, Pedro. A sala de aula como espaço de comunicação - reflexões sobre o tema. Interface — Comunicação, Saúde, Educação, v.1, n.1, 1997.
OLIVEIRA, Maria Anória de J. Personagens negros na literatura infanto-juvenil: percorrendo os tênues fios de suas tessituras. In: JOACHIM, Sébastien (org.). II Cidadania Cultural:diversidade cultural, linguagens e identidades. Campina Grande: Editora dos organizadores, 2007, p. 245-261.
PÊCHEUX, Michel. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, E. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandro Luis Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista. O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas. Destaca-se, ainda, que a revista é filiada ao sistema CreativeCommons, atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).