LEITURA E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA
o papel do professor como mediador da leitura.
Keywords:
Leitura; Mediação; Práticas de Leitura.Abstract
ABSTRACT
Training fluent readers is one of the main and most coveted objectives of schools, because, through reading, critical and active subjects can be formed in social life. In this context the teacher plays an important role in this task, since as a mediator in the teaching process, he must develop practices that contribute to the development of his students reading. This article aims to analyze how teachers in the early years of Elementary School develop reading practices with their students. The process of training readers is one of the main educational foundations, as reading is fundamental for the critical social and intellectual development of students. The role of the teacher is crucial in this context, participating as a mediator to promote reading practices in students.
As a methodological path for this work, field research with qualitative and descriptive analysis was chosen, considering that the valorization of the process and the analysis of the specificities involved in the context can be much more discovered when there is a social interaction between the subject and the researcher.
Preliminary results indicate that the teacher’s role as mediator is fundamental for encouraging reading. Strategies such as debates, encouraging the choice of different literary genres and discussing relevant topics have a significant impact on the development of reading skills and the formation of critical and participatory human beings in society.
References
REFERÊNCIAS
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura e Formação do Leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
BATISTA, Rafael. A importância da leitura. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/ferias/a-importancia-leitura.htm. Acesso em 13 de julho de 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3. ed. Brasília: MEC, 2001.
COLOMER, Tereza. A formação do Leitor Literário. São Paulo: Global, 2003.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 22.ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1988.
GERALDI, João Wanderley. O texto em sala de aula: leitura e produção. 3.ed. Campinas: Assoeste, 1984.
KLEIMAN, Ângela B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das letras, 2008 10° reimpreensão
NEVES, Iara Conceição Bitencourt; SOUZA, Jusamara Vieira; SCHÄFFER , Neiva Otero et al. (orgs.). Ler e Escrever: compromisso de todas as áreas. 8. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.
OLIVEIRA, Ana Arlinda de. O professor como mediador das leituras literárias. In: Literatura: ensino fundamental / Coordenação, Aparecida Paiva, Francisca Maciel, Rildo Cosson. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.204 p.: il. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20).
SOARES, Magda. Letramento: um tema três gêneros. 4ed. Belo Horizonte: Autêntico, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andréia Leal dos Santos, Rebeca Mendes Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista. O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas. Destaca-se, ainda, que a revista é filiada ao sistema CreativeCommons, atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).