LEITURA E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA

o papel do professor como mediador da leitura.

Authors

  • Andréia Leal dos Santos UFT
  • Rebeca Mendes Garcia UFT

Keywords:

Leitura; Mediação; Práticas de Leitura.

Abstract

ABSTRACT

 

        Training fluent readers is one of the main and most coveted objectives of schools, because, through reading, critical and active subjects can be formed in social life. In this context the teacher plays an important role in this task, since as a mediator in the teaching process, he must develop practices that contribute to the development of his students reading. This article aims to analyze how teachers in the early years of Elementary School develop reading practices with their students. The process of training readers is one of the main educational foundations, as reading is fundamental for the critical social and intellectual development of students. The role of the teacher is crucial in this context, participating as a mediator to promote reading practices in students.

     As a methodological path for this work, field research with qualitative and descriptive analysis was chosen, considering that the valorization of the process and the analysis of the specificities involved in the context can be much more discovered when there is a social interaction between the subject and the researcher.

        Preliminary results indicate that the teacher’s role as mediator is fundamental for encouraging reading. Strategies such as debates, encouraging the choice of different literary genres and discussing relevant topics have a significant impact on the development of reading skills and the formation of critical and participatory human beings in society.

 

Author Biography

Rebeca Mendes Garcia, UFT

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) e graduanda em Direito (UFT). Atualmente, exerce o cargo de Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Tocantins e ministra aulas de Língua Portuguesa e Redação na Específica de Português Entrelinhas. É autora do romance "Ainda que me custe a vida", publicado em 2021. Ademais, desenvolve pesquisas acerca de literatura e sociedade, letramento literário, literatura e direito.

References

REFERÊNCIAS

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura e Formação do Leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BATISTA, Rafael. A importância da leitura. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/ferias/a-importancia-leitura.htm. Acesso em 13 de julho de 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3. ed. Brasília: MEC, 2001.

COLOMER, Tereza. A formação do Leitor Literário. São Paulo: Global, 2003.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 22.ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1988.

GERALDI, João Wanderley. O texto em sala de aula: leitura e produção. 3.ed. Campinas: Assoeste, 1984.

KLEIMAN, Ângela B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das letras, 2008 10° reimpreensão

NEVES, Iara Conceição Bitencourt; SOUZA, Jusamara Vieira; SCHÄFFER , Neiva Otero et al. (orgs.). Ler e Escrever: compromisso de todas as áreas. 8. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

OLIVEIRA, Ana Arlinda de. O professor como mediador das leituras literárias. In: Literatura: ensino fundamental / Coordenação, Aparecida Paiva, Francisca Maciel, Rildo Cosson. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.204 p.: il. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20).

SOARES, Magda. Letramento: um tema três gêneros. 4ed. Belo Horizonte: Autêntico, 2010.

Published

2024-05-16

How to Cite

Leal dos Santos, A., & Mendes Garcia, R. (2024). LEITURA E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA: o papel do professor como mediador da leitura . Frontería - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Literatura Comparada, 4(2). Retrieved from https://revistas.unila.edu.br/litcomparada/article/view/4614