Nas bordas da autoria: a escrita errática dos cadernos de Maricota (1850 – 1937)

Authors

  • Mariana Mendes USP

Keywords:

Narratives, Memory, Women's history, Women's writing.

Abstract

This article analyzes the writing of Maria da Glória Quartim de Moraes (1850 – 1937) formed by the corpus (five notebooks, one diary and another fifteen loose sheets) preserved in the Valdomiro Silveira Fund, at the Brazilian Studies Institute (IEB – USP), through the lens of the double invisibility to which memories produced by Brazilian women born in the 19th century were relegated. The heterogeneous texts (reports, diary entries, cooking recipes, notes on expenses and maxims) are marked by two axes: married life and political matters. Behind Maricota's erratic writing, as she was called by family and friends, is a woman who wrote a lot and who, despite her conservative discourse, developed an authorial voice, creating a space on paper to express her opinions in a hostile context. The double silencing can be understood in the engendering of two factors: excluded from the formative process of Brazilian literature (SCHMIDT, 2019, p. 65) and demoted as a historical, political and cultural subject, women of the ruling class choose memories as a possible textual genre. Since memories are considered “average writing, within the reach of anyone, without value” (LEJEUNE, 2004, p. 8), the authorship of these texts does not take place, because, as Foucault observes, the author's statute is legitimized according to society. and the cultural context of an era.

References

BARTHES, Roland. Aula. Tradução e posfácio de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1996.

CIXOUS, Hélène. O riso da medusa. Tradução de Natália Guerellus e Raísa França Bastos. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

DUARTE, Constância Lima. Feminismo e literatura no Brasil. Revista de Estudos Avançados, 17, 2003.

FOUCAULT, Michel. “A escrita de si.” In: O que é um autor? Tradução de António Fernando Cascais. Lisboa: Passagens. 1992, pp. 129-160.

LEJEUNE, Philippe. “Avant-propos”. In: Le journal intime: genre littéraire et écriture ordinaire. Paris: Téraèdre, 2004.

MALUF, Marina; MOTT, Maria Lúcia. Recônditos do mundo feminino. História da vida privada no Brasil, v. 3. Organização: Nicolau Sevcenko. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MONTEIRO, John Manuel. Caçando com gato: Raça, Mestiçagem e Identidade Paulista Na Obra de Alfredo Ellis Jr. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 38, p. 79-88, 1994.

MORAES, Maria da Glória Quartim de. Reminiscências de uma velha: compilado por Yone Quartim. s. l. s. n. [1981]. 219 p. O exemplar pode ser encontrado na biblioteca da FFLCH pelo número de localização: 929.2 Q27r.

MUZART, Zahidé Lupinacci. Escritoras brasileiras do século XIX: antologia. Florianópolis: Editora Mulheres; Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2000.

PERROT, Michelle. “Práticas da memória feminina”. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, no. 18. pp 09-18, ago.89/set.89.

SALIBA, Elias Thomé. Histórias, memórias, tramas e dramas da identidade paulistana. História da cidade de São Paulo, v. 3: a cidade na primeira metade do século XX. Organização de Paula Porta. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

SCHMIDT, Rita Terezinha. “Na literatura, mulheres que reescrevem a nação”. In: Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Organização: Heloisa Buarque de Hollanda. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

VIANA, Maria José Motta. Do sótão à vitrine: memórias de mulheres. Belo Horizonte: Editora UFMG/Faculdade de Letras da UFMG, 1995.

Published

2022-08-12

How to Cite

Mendes, M. (2022). Nas bordas da autoria: a escrita errática dos cadernos de Maricota (1850 – 1937). Frontería evista o rograma e Pós-Graduação m iteratura omparada, 3(1), 56–73. etrieved from https://revistas.unila.edu.br/litcomparada/article/view/3488

Issue

Section

Escritas fronteiriças: conexões culturais às margens da literatura