Interpelar a literatura e viver a história:

experiências de aprender e ensinar história com O conto da Aia de Margaret Atwood

Authors

Keywords:

Ensino de História e Literatura, Literacia Histórica, Temas Sensíveis, O Conto da Aia, Ensino de História, América Latina

Abstract

This article aims to weave a critical reflection on the use of Literature as a contribution to the Teaching of History from the discussion of the results of the extension project entitled "Between pages and memories: The Handmaid's Tale as a possibility for teaching and learning in history". Paying attention to the conditions of production, circulation, reception and attribution of meaning to literary work, the project intended to encourage the critical reading of literary works from the historical analysis of "The Handmaid's Tale" by Margaret Atwood (1985) with the aim of leading students of basic education to think about History with Literature. It is intended, therefore, to explore the possibilities of using literature in History classes as a contribution to the critical understanding of historical processes and the approach of latent and sensitive themes of the contemporary world. In order to illustrate the production and execution of investigative methodologies that allow the interpretation of what is experienced from a fictional novel, we evoke the importance of the triad of research, teaching and extension that sustained the project. We argue that Atwood's speculative fiction can be associated with themes of social and historical interest, which are directly linked to skills and competencies required by the BNCC in the field of applied humanities and social sciences, which covers the area of History in the New High School.

References

ATWOOD, Margaret. O Conto da Aia. Rio de Janeiro: Rocco. 2017.

BARCA, Isabel. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Braga, Centro de Investigação em Educação (CIED)/ Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004.

BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D’Água, 1992.

BERRIEL. Carlos Eduardo Ornelas . Utopia, distopia e história In: Editorial da MORUS – Utopia e Renascimento 2, 2005, p. 4-10In: Editorial da MORUS – Utopia e Renascimento 2, 2005, (p.4-10).

BOOKER, M. Keith. Dystopian impulse in modern literature: fiction as social criticism. Westport: Greenwood, 1994.

CAMPELLO, Filipe. A crítica dos Afetos. Belo Horizonte: Autêntica. 2022.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; EUGÉNIO, Jonas Camargo. Ensino de História e temas sensíveis: abordagens teórico-metodológicas. Revista História Hoje, p.139-159, vol. 7, nº 13, jun, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/430/273. Acesso em: 28 set. 2019.

LARA, L. F. Curso de lexicologia . México: El Colegio de México, 2006.

RUIZ. Rafael. Novas formas de abordar o ensino de História. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na Sala de Aula – conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

SANTOS, Ademar Firmino dos e SIMON, Cristiano Biazzo. A Literatura no Ensino de História: 30 Anos de Pesquisas IN: Anais do VIII SEPECH – Seminário de Pesquisa em Ciências Humanas. Universidade Estadual de Londrina (Disponível em: 1 A LITERATURA NO ENSINO DE HISTÓRIA: 30 ANOS DE PESQUISAS. Ademar Firmino dos Santos (Mestrando em Historia Social – UEL) Cr ).

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A formação do professor de história e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997

TRUJILLO, María Paulina Moreno. El cuento de la criada, lós símbolos y las mujeres em la narración distópica. Escritos, Medellín: UPB, v. 24, n. 52, p. 185-211, jan./jun. de 2016. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/esupb/v24n52/v24n52a09 . Acesso em 22 jan. 2020.

Published

2024-05-16

How to Cite

Fortunato Pena, A. N., & de Noronha, G. C. (2024). Interpelar a literatura e viver a história: : experiências de aprender e ensinar história com O conto da Aia de Margaret Atwood. Frontería evista o rograma e Pós-Graduação m iteratura omparada, 4(2). etrieved from https://revistas.unila.edu.br/litcomparada/article/view/4615