Superheroes and Manga in Science Education: Reflections on Origins and Languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30691/relus.v9.4981

Abstract

Superhero comics and manga circulate in various media, from informal conversations and schools to t-shirt prints. As a highly popular medium, comics have broad potential, being usable in science communication, sociocultural discussions, and various school context contents. This article aims to reflect on the complexity of newsstand comics, highlighting both their visual and narrative coding and their historical relationships with science education. We attempt to demystify the idea that reading a comic book is simple, showing that comics have interrelations with science beyond their content. Our work focuses mainly on manga and the publishers Marvel Comics and DC Comics, which, according to recent research, are used in science education merely as content supplements. Above all, we believe this article can foster discussions about the limits and potential of newsstand comics in science education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Francisco de Oliveira Gomes, Universidade Estadual do oeste do paraná - Unioeste

Possui Licenciatura em Química pela Universidade Federal da Fronteira Sul e Mestrado em Educação em Ciência e Educação Matemática pelo programa PPGECEM, com foco na linha de pesquisa em ensino de ciências. As pesquisas exploram as relações entre arte, ciências e suas conexões epistêmicas, sociais e históricas. Atualmente, desenvolve seu Doutorado em Educação em Ciência e Educação Matemática pelo programa PPGECEM na Universidade Estadual do Oeste do Paraná-Cascavel (Unioeste).

Claudia Almeida Fioresi , Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Possui graduação em Química/Licenciatura pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Toledo. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Realizou doutorado sanduíche na Universidade de Lisboa em Portugal. Atualmente, atua como professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Realeza na área de Educação Química e professora colaboradora no PPGECEM- Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual do Oeste do Paraná-Cascavel.

João Fernando Christofoletti, Unioeste - Universidade Estadual do oeste do paraná

Possui graduação em Educação Física (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Estadual de Campinas (1993), graduação em Filosofia (Bacharelado) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e doutorado em Educação pela University of London (2010). Atualmente é professor adjunto D na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando nos curso de bacharelado e licenciatura Educação Física e no programa de pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática. 

Published

2025-11-01

How to Cite

de Oliveira Gomes, J. F., Almeida Fioresi , C., & Christofoletti, J. F. (2025). Superheroes and Manga in Science Education: Reflections on Origins and Languages . Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 9, 111–128. https://doi.org/10.30691/relus.v9.4981