Gamificação no ensino de ciências: desenvolvimento de uma plataforma de gerenciamento das atividades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.2963

Abstract

The term gamification is recent and entered education as a teaching methodology and in favoring motivation, being better known and used in the remote context of teaching during the Covid-19 pandemic. But how to gamify in the remote context, manage all activities and provide feedback? The objective of this article is to present the steps of developing a management platform, using Google Classroom and Google Sheets, as well as gamified activities applied with graduates of the Natural Sciences course at the Federal University of Maranhão, in the discipline of Natural Science Teaching Methodology. The structuring was based on the game elements proposed by Schell, adapted by other authors in the context of gamification: Mechanics, Dynamics and Aesthetics (Component). The discipline's syllabus was divided into five great journeys (challenges) inserted in a plot in which students were the protagonists. The platform allowed greater management and feedback of activities and the dynamics provided a good involvement, motivation and cooperation of the students.

Keywords: Gamification; Science Teaching; Cultural Tools; Active Methodologies.

Author Biographies

Hawbertt Rocha Costa, Universidade Federal do Maranhão

Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão em Bacabal-MA no curso de Licenciatura em Ciências Naturais e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática no Campus Dom Delgado da UFMA. Licenciado em Química, Mestre em Química Análitica e Doutor em Educação para Ciência. 

Dulce Márcia Cruz , Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Associada do Departamento de Metodologia de Ensino e Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação (UFSC). Graduada em Rádio e TV (FAAP). Mestre em Sociologia Política e Doutora em Engenharia de Produção (UFSC). Líder do Grupo de Pesquisa EDUMÍDIA. 

Carlos Alberto Marques, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professor titular na UFSC. É licenciado em Química, Doutor em Ciências Químicas (Itália). Pós-doc em Ensino da Química Verde (Itália e Portugal). Professor na Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica.   

Published

2021-12-31

How to Cite

Rocha Costa, H., Márcia Cruz , D., & Alberto Marques, C. (2021). Gamificação no ensino de ciências: desenvolvimento de uma plataforma de gerenciamento das atividades. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 5(1-2). https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.2963

Issue

Section

Artigos Científicos de Pesquisa