Hazardous or sustainable products: Preparation and evaluation of a digital game as a Science Education tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.3141

Abstract

Science Education, through educational activities and practices, can be used to bring scientific knowledge to basic education students. The approach of topics related to sustainability and environmental contamination can directly contribute to our quality of life and sustainable development. In this sense, we developed an educational digital game that approaches the environmental and social impact related to the use of dangerous and sustainable products. In addition, we evaluated the potential of this game as a Science Education tool. The results of this work suggest that the game contributed to the understanding of the topics approached by the evaluated students. After the game, the students understood the importance of using products that have a low or negligible environmental impact and understood the negative impacts of using dangerous products for living beings and the environment. Furthermore, students understood the relevance of scientific research in the area of ​​ecotoxicology, based on studying chemical products and classifying them as hazardous or safe.

Author Biographies

Ketelen Michele Guilherme de Oliveira Michele Guilherme de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Ciências Biológicas (Licenciatura Plena) pela Universidade Estadual do Paraná (2016). Mestre em Genética (2020) pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente, é doutoranda, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Genética da UFPR. Atua nas seguintes linhas de pesquisa: Ecotoxicologia, Mutagênese Ambiental e Divulgação Científica –Laboratório de (Eco)Toxicologia In Vitro.

Ronaldo dos Santos Filho, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Ciências Biológicas (Licenciatura Plena) pelas Faculdades Integradas Espírita (2010). Especialista em Conservação da Natureza e Educação Ambiental pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2012), Mestre (2016) , Doutor (2020) e Pós-Doutor (2021) em Genética pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência como professor de Ciências e Biologia na Educação Básica. Atualmente, é professor na Educação Básica. Atua nas seguintes linhas de pesquisa: Ecotoxicologia e Divulgação Científica –Laboratório de (Eco)Toxicologia In Vitro; Desenvolvimento de ferramentas para o Ensino de Genética e de Educação Científica –Laboratório de Educação Científica (LEC).

Alberto de Almeida Guilherme, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Jogos Digitais (Tecnólogo) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2020). Atualmente atua como coordenador de desenvolvimento em uma agência de comunicação.

Daniela Morais Leme, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2005). Realizou Mestrado (2007), Doutorado (2010) em Ciências Biológicas (Biologia Celular e Molecular) pela mesma instituição. Realizou doutorado sanduiche na Agência de Proteção Ambiental Alemã (UBA, 2009). Realizou Pós-doutorado na Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto (FCFRP-USP) (2011-2014) com período de estágio pós-doutorado no exterior (BASF SE, Alemanha, 2011). Atualmente, é professora adjunta da UFPR –Setor de Ciências Biológicas, Departamento de Genética e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Genética. Filiada ao Instituto Nacional de Tecnologias Alternativas para Detecção, Avaliação Toxicológica e Remoção de Contaminantes Emergentes e Radioativos (INCT-DATREM), Instituto de Química, Araraquara, SP, Brasil. Orientadora de trabalhos de mestrado e doutorado, atua nas seguintes linhas de pesquisa: (Eco)toxicologia, Métodos alternativos a experimentação animal, Educação para a ciência –Laboratório de (Eco)Toxicologia In Vitro.

Published

2021-12-31

How to Cite

Michele Guilherme de Oliveira, K. M. G. de O., dos Santos Filho, R. ., de Almeida Guilherme, A., & Morais Leme, D. (2021). Hazardous or sustainable products: Preparation and evaluation of a digital game as a Science Education tool. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 5(1-2). https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.3141

Issue

Section

Artigos Científicos de Pesquisa