HIERARCHIZATION AND POSSIBLE DETOURS

WAYS OF TENSIONING AND SIDESTEPPING HEGEMONIC NARRATIVES

Authors

  • Yanet Aguilera Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Professora no Programa de Pós-Graduação em História da Arte. https://orcid.org/0000-0002-0801-5472
  • Ilma Guideroli Unifesp
  • Vivian Berto de Castro Universidade de Hamburgo. Doutoranda em História da Arte. https://orcid.org/0000-0002-5638-167X
  • Sérgio C´ésar Júnior Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em História da Arte. https://orcid.org/0000-0001-8487-5725
  • Khadyg Leite Fares Cavalheiro Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em História da Arte. https://orcid.org/0000-0002-7258-7782
  • Jéssica Nayara de Oliveira Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Graduanda em História da Arte. https://orcid.org/0000-0002-5376-8190
  • Helena Brandão Fernandes Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Graduanda em História da Arte.

DOI:

https://doi.org/10.29327/2336496.7.2-5

Keywords:

Hierarchies, Colonialism, Audiovisual, Copy, Latin America

Abstract

Among the countless epistemic devices or political practices that support the oppressive processes imposed by capitalist colonization, we highlight hierarchization, for it is one of those practices-concepts that are presented in a moral guise, thus concealing their load of violence. Every hierarchy is based on a supposed higher value, establishing almost a synonymy with our practice of judgment, one of the founding pillars of the social and gnosiological aspects of Westernized cultures. Judgment creates binary divisions, responsible for structuring dichotomous thought that prevails to this day and is based mainly on the scientific division between true and false, a consequence of the moral and religious separation between good and evil. This work seeks to reflect on the various hierarchies hidden in our practices of living, connecting, working, knowing, looking, etc. The aim is to point out the harmful mechanisms that turn our differences into discrimination, devaluation, and subordination. The intentional analysis of six very distinct examples of these procedures – reflections on the concept of copying in Mesoamerican manuscripts and in the series She-Ra and the Princesses of Power (2018); the question of the "other" in the audiovisual works The Double Day (1975, 54') and Black Goddess (1978, 95'); as well as the reappropriation in The Silver and The Cross (2010, 17') and From the Polo to the Equator (1986, 101') – seeks to enumerate and point out attempts of de-hierarchization, which are necessary if more equitable negotiations are to be established in the possible international relationships between cultures.

References

ARTEAGA, Eduardo S. Principio Potosí Reverso In: CUSICANQUI, Silvia Rivera; El COLETIVO. Princípio Potosí osreveR. Madrid: Museo Reina Sofia, 2010.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.

BREDER, F. C. Feminismo e Príncipes Encantados: a representação feminina nos filmes de princesa da Disney. Monografia apresentada na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2013.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. El potencial epistemológico y teórico de la historia oral: de la lógica instrumental a la descolonización de la historia. In Temas Sociales, número 11, IDIS/UMSA, pp. 49-64, La Paz, 1987.

DESPRET, Vinciane. O que diriam os animais? Tradução: Letícia Mei. São Paulo, UBU Editora, 2021.

ECO, U. A história da beleza. Rio de Janeiro: Editora Record, 2004.

FANON, Frantz. Pele Negra, Máscaras brancas. Tradução: Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FEDERICI, Silvia. [Entrevista] Silvia Federici: "La cadena de montaje empieza em la cocina, em el lavabo, em nuestros cuerpos", 2012. Disponível em: <https://enlucha.wordpress.com/2012/10/10/silvia-federici-la-cadena-de-montaje-empieza-en-la-cocina-en-el-lavabo-en-nuestros-cuerpos/> Acesso em: 20 set. 2023.

GIANIKIAN, Yervant; RICCI LUCCHI, Angela. Notre caméra analytique: Mise en catalogue des images et objets. Paris: Ed. Post-éditions/ Centre Pompidou, 2015.

GLASGOW, Roy Arthur. Nzinga: resistência africana à investida do colonialismo português em Angola, 1582-1663. São Paulo: Perspectiva, 2013.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, 2008. Disponível em: <http://journals.openedition.org/rccs/697> Acesso em: 10 dez. 2020.

LEIBSOHN, Dana; MUNDY, Barbara E. Of Copies, Casts, and Codices: Mexico on Display in 1892. In: RES: Anthropology and Aesthetics, Spring - Autumn, n. 29/30, p. 326-343, 1996.

LOPONTE, Luciana G. Sexualidades, artes visuais e poder: pedagogias visuais do feminino. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 283-300, jul. 2002. Disponível em: <https://goo.gl/SHgaqk> Acesso em: 10 set 2023.

MAJLUF, Natalia. "Ce N’est Pas Le Pérou", or, the Failure of Authenticity: Marginal Cosmopolitans at the Paris Universal Exhibition of 1855. Critical Inquiry Magazine, vol. 23, n. 4, pp. 868-893, 1997.

MENTI, Daniela; RUBLESCKI, Anelise. Relações de gênero e poder: um estudo da representação da figura feminina na arte. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 2018. Diponível em: https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/09/relacoes-genero-poder.html. Acesso em: 10 set. 2023.

MITCHELL, W.J.T. Iconología; Imagen, texto, ideologia. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2016.

____________. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, E. (Org.) Pensar a Imagem. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 165 -189.

____________. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Tradução: Yaiza Hérnandez Velázquez. Madrid: Ediciones Akal, 2009.

PASO Y TRONCOSO, Francisco del. Exposición histórico-americana de Madrid. Catálogo de la Sección de México, tomo I. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra, 1892.

PEVSNER, N. Academias de Arte: passado e presente. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SAFATLE, V. O circuito dos afetos: Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo Autêntica Editora, 2016.

SIQUEIRA, Denise da C. O.; VIEIRA, Marcos F.. De comportadas a sedutoras: representações da mulher nos quadrinhos. Revista Comunicação, Mídia e Consumo - ESPM. vol. 5, n. 13, p. 179-197, 2008.

STENGERS, Isabelle. A invenção das ciências modernas. Tradução: Max Altman. São Paulo: Editora 34, 2002.

VIEZZER, M. “Si me permiten hablar…”: Testimonio de Domitila, una mujer de las minas de Bolivia. 14 ª edición. México: Siglo XXI Editores S.A., 1994.

WOLF, N. O Mito da Beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.

Published

2023-12-20

How to Cite

Aguilera, Y., Guideroli, I., Berto de Castro, V., Júnior, S. C., Leite Fares Cavalheiro, K., de Oliveira, J. N., & Brandão Fernandes, H. (2023). HIERARCHIZATION AND POSSIBLE DETOURS: WAYS OF TENSIONING AND SIDESTEPPING HEGEMONIC NARRATIVES. spirales ournal, 7(2). https://doi.org/10.29327/2336496.7.2-5