Um "UM JOGO ZIKA": MULTIDISCIPLINARY ANALYSIS OF AN EDUCATIONAL GAME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.2889

Abstract

As a challenge to public health, arboviruses transmitted by Aedes aegypti mosquito have as main control strategy the reduction of vector breeding sites. Scientific dissemination has proposed educational interventions in order to stimulate behavioral reactions in the population for vector control.  One of these proposals is the creation and use of board games. The game “Um Jogo Zika” was elaborated by students from a public school under the guidance of a Science teacher and it was chosen as the object of analysis, to understand its potentials and limitations in relation to its educational goals. The research methodology brings together a pedagogical perspective from the typology of content (Antoni Zabala), the game design and the constitutional tetrad (Jesse Schell). The result is that the pedagogical process by which “Um jogo Zika” was built it was considered successful; however, the analytical bias according to Schell's parameters suggests that the game and its experience can be more independent from other educational interventions in achieving its goals.

Author Biographies

Ione Rebello da Silva, Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro

Mestre em Vigilância e Controle de Vetores (IOC/Fiocruz), Graduada em Ciências Biológicas (UNIVERSO/RJ) e Especialista em Ensino de Ciências (UFF/RJ). Atua como professora da rede pública e privada de ensino e trabalha com divulgação científica na prevenção das arboviroses.

Arnaldo Vianna e Vilhena de Carvalho, LabJog Iserj

Mestrando em Educação (Proped/UERJ), Graduado em Pedagogia (ISERJ), membro dos grupos de pesquisa IJEC e GPIDOC e do coletivo de educadores Ludus Magisterium. Autor de artigos, palestrante e organizador de projetos e eventos na área de jogos e educação nacionais e internacionais.

Renata Monteiro Maia, LABORATÓRIO DE BIOLOGIA MOLECULAR DE INSETOS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ

Bióloga, Mestre em Biologia Parasitária (IOC/Fiocruz) e Doutora em Biologia Celular e Molecular (IOC/Fiocruz). Atua como  pesquisadora em Saúde Pública e trabalha com divulgação científica e popularização da ciência, com ênfase em arboviroses

Rafaela Vieira Bruno, LABORATÓRIO DE BIOLOGIA MOLECULAR DE INSETOS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ

Graduada em Ciências Biológicas pela UFRJ, Mestre e Doutora em Ciências Biológicas pelo IBCCF/UFRJ. Pesquisadora Titular da Fiocruz, atua na área de Entomologia Médica e realiza trabalhos de Divulgação Científica sobre o controle de Aedes aegypti.

Published

2021-12-31

How to Cite

Rebello da Silva, I., Vianna e Vilhena de Carvalho, A., Monteiro Maia, R., & Vieira Bruno, R. (2021). Um "UM JOGO ZIKA": MULTIDISCIPLINARY ANALYSIS OF AN EDUCATIONAL GAME. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 5(1-2). https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.2889

Issue

Section

Artigos Científicos de Pesquisa