PERIODIC TABLE WOMEN: GAME PRODUCTION AND STUDENT ENGAGEMENT

Authors

  • Heidi Mara dos Santos Eiglmeier SECRETARIA DA EDUCAÇÃO E DO ESPORTE - PARANÁ
  • Camila Silveira da Silva Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.3158

Abstract

This research comes from an investigation carried out within the scope of the Professional Master's Degree in Chemistry in a National Network and aimed to analyze how the production of games during a didactic workshop on women from the Periodic Table promotes student engagement. It configures itself as a qualitative participant and was carried out in a state school located in the city of Curitiba/PR. People participated voluntarily during 13 meetings after school and resumed their chemical knowledge from the Periodic Table, researched and presented the biographies of 23 women who contributed to its development and to the study of chemical elements; and, finally, they created three didactic games about the studied content. The analytical process adopted was Content Analysis of the data constituted through participant observation and document analysis, and the research corpus was restricted to the process of making the games. We conclude that there was engagement of students in three aspects: i) behavioral, ii) emotional and iii) cognitive and that the role of the participants in the development of activities provided opportunities for this process.

Author Biographies

Heidi Mara dos Santos Eiglmeier, SECRETARIA DA EDUCAÇÃO E DO ESPORTE - PARANÁ

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Química pela Universidade Federal do Paraná (2008). Especialização em Educação Especial e Inclusiva pela IBPEX (2011-2012). Atuou como supervisora do PIBID no Colégio Estadual Professora Maria Aguiar Teixeira juntamente à Universidade Federal do Paraná (2010-2018), professora de Química - Secretaria de Educação do Paraná (2006 até o presente). Mestra em Química pelo PROFQUI - Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2018-2020), orientanda da Prof.ª Dr.ª Camila Silveira da Silva. ORCID: 0000-0001-7258-4891

Camila Silveira da Silva, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Química pelo Instituto de Química da Unesp de Araraquara. Mestre e Doutora em Educação para a Ciência pela Faculdade de Ciências da Unesp de Bauru. Atua no campo do Ensino de Ciências, em ações de Ensino, Pesquisa e Extensão, trabalhando com os seguintes temas: Divulgação Científica, Educação em Museus, Mulheres nas Ciências, Relação Ciência e Arte, Formação de Professores, Processos e Recursos Didáticos. Atualmente, é Professora Adjunta do Departamento de Química; Professora Permanente do PPGECM e do PROFQUI; Coordenadora do Projeto de Extensão Meninas e Mulheres nas Ciências, do Ciência e Arte; e Vice-Coordenadora do Educação Ambiental: um caminho para a sustentabilidade; na Universidade Federal do Paraná, em Curitiba. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências da UFPR. Bolsista de Produtividade em Pesquisa na área de Divulgação Científica. E-mail para contato: camilasilveira@ufpr.br

Published

2021-12-31

How to Cite

dos Santos Eiglmeier, H. M., & Silveira da Silva, C. (2021). PERIODIC TABLE WOMEN: GAME PRODUCTION AND STUDENT ENGAGEMENT . Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 5(1-2). https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.3158

Issue

Section

Artigos Científicos de Pesquisa