CINEMA AND REGIONAL INTEGRATION IN THE SOUTHERN CONE:
A LOOK AT THE YEARS OF RECOVERY - 1991-2011
DOI:
https://doi.org/10.29327/2336496.7.2-3Keywords:
contemporary cine, South American integration, cultural agreements, film industryAbstract
Due to the softening of the economic crises experienced by South American countries and the implementation of better film support policies, film production in the region began to recover its momentum in the 1990s and 2000s. This activity was supported by a number of initiatives in the region. The debate around the idea of integration fostered by Mercosur, as well as the agreements that resulted from it, offered opportunities for the film industry to strengthen and expand its market by entering neighboring countries. Although established on the margins of a common program with coordinated objectives, the challenges presented by Mercosur Cultural have led to initiatives that have built networks and established circuits to occupy the almost empty space of cultural transit between the Mercosur countries.
References
ALEXANDRE SOBRINHO, Gilberto; MELLO, Cecília Antakly. Entrevista com Lúcia Nagib. Revista Conexão – Comunicação e Cultura, v. 8, n. 15, p.213-255, 2009.
ALMEIDA, Paulo Sérgio; BUTCHER, Pedro. Cinema, desenvolvimento e mercado. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2003.
AMANCIO, Tunico. Artes e manhas da Embrafilme: cinema estatal brasileiro em sua época de ouro, 1977-1981. Niterói: EdUFF, 2000.
AMATRIAIN, Ignacio. Una década de nuevo cine argentino (1995-2005). Industria, crítica, formación y estéticas. Buenos Aires: CICCUS, 2009.
AZULAY, Jom Tob. “A internacionalização do cinema brasileiro”. In: VILARON, André et al [Org.]. Cinema Brasileiro Contemporâneo. Brasília: MRE, 2005.
AZULAY, Jom Tob. “Por uma política cinematográfica brasileira para o século XXI”. In: MELEIRO, Alessandra [Org.] Cinema no mundo: indústria, política e mercado: América Latina. Vol II. São Paulo: Escrituras Editora, 2007.
BENTES, Ivana. Da estética à cosmética da fome. In: Jornal do Brasil, 29/07/2001.
BOURDIEU, Pierre. The Field of Cultural Production. Columbia: University Press, 1993.
BOURDIEU, Pierre. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literário. Barcelona: Anagrama, 1995.
CAETANO. Maria do Rosário. Cinema brasileiro (1990-2002): da crise dos anos Collor à retomada. Revista Alceu, v. 8, n. 15, p. 196-216, 2007.
CATANI, Afrânio Mendes; MIRANDA, Luiz Felipe. “Cinema” (verbete). In: SADER, Emir et al [Org.] Latinoamericana – Enciclopédia Contemporânea da América Latina e Caribe. São Paulo: Boitempo, 2006.
DAHL, Gustavo. “Arte e indústria”. In: VILARON, André et al [Org.] Cinema Brasileiro Contemporâneo. Brasília: MRE, 2005.
ESCOBAR, Ticio. “15 años del Mercosur: el deve y el haber de lo cultural”. In: BARBOSA, Rubens Antônio [Ed.] Mercosul - Quinze Anos. São Paulo: Imprensa Oficial, 2007.
FERRÉ, Pablo. “Inventar para (sobre)vivir”. In: RUSSO, Eduardo [Org.] Hacer cine: producción audiovisual em América Latina. Buenos Aires: Paidós, 2008.
FRANCO, Marília. “Vivências em torno do Nuevo Cine Latinoamericano”. In: Reflexões sobre cinema latinoamericano. Curitiba: FAP – Faculdades de Artes do Paraná, 2008.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4ª ed. São Paulo: Edusp, 2008(a).
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 7ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008(b).
GETINO, Otavio. Cine iberoamericano: los desafios del nuevo siglo. San José: Editorial Veritas - Fundación Del Nuevo Cine Latinoamericano, 2005.
GETINO, Otavio. As cinematografias da América Latina e do Caribe: indústria, produção e mercados. In: MELEIRO, Alessandra [Org.] Cinema no mundo: indústria, política e mercado: América Latina. Vol II. São Paulo: Escrituras Editora, 2007.
KING, Noel. Film Culture in Paraguay: Interview with Hugo Gamarra Etcheverry. Senses of cinema, Issue 21. jul. 2002. Disponível em: https://www.sensesofcinema.com/2002/feature-articles/etcheverry_interview/ Acesso em: 10 jan. 2021.
LA FERLA, Jorge. “El cine argentino – Un estado de situación”. In: RUSSO, Eduardo [Org.] Hacer cine: producción audiovisual em América Latina. Buenos Aires: Paidós, 2008.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. “Globalização comunicacional e transformação cultural”. In: MORAES, Denis [Org.] Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record, 2003.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. 6ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
MINISTÉRIO DA CULTURA. A Hora e a Vez do Mercado de Cinema Brasileiro. Brasília, 2003. Disponível em: https:// www.cqs.adv.br/artigos/03.htm. Acesso em: 10 mar. 2008.
MIRANDA, Luiz Felipe. “Cinema Novo” (verbete). In: SADER, Emir et al [Org.] Latinoamericana – Enciclopédia Contemporânea da América Latina e Caribe. São Paulo: Boitempo, 2006.
MOGUILLANSKY, Marina. Pantallas del Sur: La integración cinematográfica en el Mercosur. Buenos Aires, 2011, 209f. Tese de Doutorado – Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2011.
MOLFETTA, Andrea. “Cinema argentino: a representação reativada (1990-2007)”. In: BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando [Org.] Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2008.
ORTIZ, Ramiro. “Asuntos Argentinos”. In: PAULINELLI, María [Coord.] Poéticas en el cine argentino: 1995-2005. Córdoba: Comunicarte, 2002.
OUBIÑA, David. “La vocación de alteridade”. In: PENA, Jaime [Ed.] Historias extraordinárias – Nuevo cine argentino 1999-2008. Madrid: T&B Editores, 2009.
PEÑA, Félix. La integración del espacio sudamericano - ¿La Unasur y el Mercosur pueden complementarse? Revista Nueva Sociedad. n. 219, p. 46-58, 2009.
RIBEIRO, Edgard Telles. Diplomacia Cultural – Seu papel na Política Externa Brasileira. Brasília: Fundação Alexandre Gusmão, 1989.
ROCHA, Glauber. O século do cinema. São Paulo: Cosac e Naify, 2006.
SALLES, Walter. Entre a ruptura e a tradição. In: Folha de S. Paulo. 22/05/2002, Ilustrada, p.1.
SENNA, Orlando. “O cinema brasileiro contemporâneo”. In: VILARON, André et al [Org.] Cinema Brasileiro Contemporâneo. Brasília: MRE, 2005.
SILVA, Denise Mota. Vizinhos Distantes - Circulação cinematográfica no Brasil. São Paulo: Annablume, 2007.
STOLOVICH, Luis et al. La Industria Audiovisual Uruguaya. Montevideo: Ideas, 2004.
TORRE, María; ZARLENGA, Matías. “Fabricando directores – Una reflexión en torno a los espacios de formación cinematográfica en el surgimiento del Nuevo Cine Argentino”. In: AMATRIAIN, Ignacio [Coord.] Una década de nuevo cine argentino (1995-2005). Industria, crítica, formación y estéticas. Buenos Aires: CICCUS, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Espirales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autoras/Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).