HORIZONS AND CHALLENGES OF LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN OPEN SCIENCE

A LETTER FOR THE FUTURE OF ESPIRALES JOURNAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-24

Keywords:

Latin America, Open Science, Academic Journal, Publishing Market, Neoliberalism

Abstract

This text seeks, on the one hand, to mark the editorial re-founding of Espirales, consolidated with the publication of the ninth volume of the journal; and, on the other hand, to reflect on the horizons and challenges of Open Science in Latin America and the Caribbean. We present our reflections in two parts. In the first one, we address the tensions between academic neoliberalism, the publishing market, and critical internationalization. In the second, we present the paths and commitments that guide Espirales in this scenario, providing analyses of the teams that made up the journal and highlighting fundamental elements of the new Editorial Policy and Internal Regulations, effective as of 2025. More than a presentation of the excellent volume published throughout this year, the reflections contained herein represent an institutional assessment and, above all, a letter to the future of journals that, like Espirales, confront the neoliberalization of academia and the publishing market in defense of supportive and transformative editorial projects. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABADAL, Ernest. Un libro para explicar los marcos y los retos de las revistas científicas. In: Lúcia da Silveira; Fabiano Couto Côrrea da Silva (orgs). Gestão editorial de periódicos científicos: tendências e boas práticas. Florianópolis: BU Publicações/UFSC; Edições do Bosque/UFSC, 2020, p. 11-17, 2020.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). CAPES adotará classificação de artigos na avaliação quadrienal: Nova sistemática passará a valer a partir de 2025 e substituirá o Qualis Periódicos, que avalia os veículos de publicação. Brasília, 30 outubro 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-adotara-classificacao-de-artigos-na-avaliacao-quadrienal. Acesso em 23 out. 2025.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). CAPES divulga lista preliminar do Qualis. Brasília, DF: CAPES, 29 dez. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-divulga-lista-preliminar-do-qualis . Acesso em: 14 nov. 2025.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Sucupira: lista geral de periódicos – Qualis. Brasília, DF: CAPES, [2025]. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf . Acesso em: 14 nov. 2025.

ESPINOSA MIÑOSO, Yuderkys; GÓMEZ CORREAL, Diana; OCHOA MUÑOZ, Karina (orgs.). Tejiendo de otro modo: feminismo, epistemología y descolonización. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2014. 382 p. ISBN 978-958-732-229-4. Disponível em: https://www.patriciamagno.com.br/wp-content/uploads/2021/04/MIOSO21.pdf . Acesso em: 12 nov. 2025

ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Arquivo de edições. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), [s.d.-a]. ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/issue/archive . Acesso em: 15 nov. 2025.

ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Integración latinoamericana y caribeña: caminos, perspectivas y posibilidades. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), v. 1, n. 1, jan./jun. 2017, ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/issue/view/61 . Acesso em: 12 nov. 2025.

ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Sobre a revista. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), [s.d.-b]. ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/about . Acesso em: 13 nov. 2025

European Science Foundation. Diamond Open Access. Plan S, 2025. Disponível em: https://www.coalition-s.org/diamond-open-access/. Acesso em 24 out. 2025.

FARFÁN, Víctor Manoel Figueroa; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Carreiras docentes, neoliberalismo e a nova gestão pública na América Latina. Pesquiseduca, 2022. DOI: https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1392

FERNÁNDEZ, Lissette Hernández. Editorial: El rol de editor en las revistas científicas. Revista Venezolana de Gerencia, ano 17, n. 58, p. 203-205, 2012.

FIRE, Michael; GUESTRIN, Carlos. Over-optimization of academic publishing metrics: observing Goodhart's Law in action. GigaScience, v. 8, n. 6, p. giz053, 2019. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1809.07841

FONTES, Ilda; WERLANG, Elisabete. Gestão e desenvolvimento dos periódicos científicos. In: MORAIS, Ana; RODE, Sigmar de Mello; GALLETI, Silva. Desafios e perspectivas da editoria científica: memórias críticas do ABEC Meeting Live 2021. 2022, p. 119-136.

GARCIA, Leila Posenato; BOING, Antonio Fernando. Desafios para a sustentabilidade dos periódicos científicos brasileiros e do Programa SciELO. Ciênc. saúde coletiva, v. 26, supl.3, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.10652021

GONÇALVES, Andréia. Métricas para avaliação da produção científica. In: MORAIS, Ana; RODE, Sigmar de Mello; GALLETI, Silva. Desafios e perspectivas da editoria científica: memórias críticas do ABEC Meeting Live 2021. 2022, pp. 107-118.

MEDEIROS, Josué. Regressão Democrática na América Latina: do ciclo político progressista ao ciclo político neoliberal e autoritário. Revista de Ciências Sociais, [S.l.], v. 49, n. 1 (Mar./Jun.), p. 98-133, 2018, ISSN 2318-4620. DOI: https://doi.org/10.36517/rcs.v49i1_Mar/Jun.19358 . Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/19358 . Acesso em: 12 nov. 2025.

OLIVEIRA, Thaiane et al. E se os editores de revistas científicas parassem? A precarização do trabalho acadêmico para além da pandemia. Contracampo, v. 39, n. 2, p. 2-14, 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Histórico da emergência internacional da COVID-19. [S. l.]: OPAS, [s. d.]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/historico-da-emergencia-internacional-covid-19 . Acesso em: 13 nov. 2025.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 21 nov. 2025.

RIBEIRO, Ana Elisa. Subnarradas: mulheres que editam. Rio de Janeiro: Zazie, 2020. ISBN 978-8793-530-77-5

SILVA, Michel Goulart da. O Qualis e a Divulgação Científica. Caderno de Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia, v.7, n.1, junho, 2025. DOI: https://doi.org/10.21166/cpitt.v7i1.6640

TORRES, Kamille Ramos. Para além da editoração: as relações de poder e a prática editorial em revistas científicas da área de Administração. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Instituto Latino-Americano de Economia, Sociedade e Política. Portaria nº 18, de 02 de maio de 2022. Institui e regulamenta a Comissão de Publicações do Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea da América Latina. Foz do Iguaçu: UNILA, 2022. Publicada no Boletim de Serviço nº 79, de 4 maio 2022. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-18-2022-ilaesp-7638 . Acesso em: 13 nov. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 480/2021/GR. Foz do Iguaçu: UNILA, 2021a. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-480-2021-gr-1443 . Acesso em: 13 nov. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA. Conselho Universitário. Resolução nº 3, 11 de junho de 2021. Foz do Iguaçu, 2021b. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-3-2021-cosuen-1675 . Acesso em: 14 nov. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 96, 18 de março de 2020. Dispõe sobre critérios para autorização de atividades administrativas e acadêmicas durante o período de pandemia de COVID-19. Foz do Iguaçu, 2020a. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-96-2020-gr-7377 . Acesso em: 14 nov. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 123, 25 de março de 2020. Dispõe sobre atos da Gestão da Reitoria. Altera a Portaria nº 96/2020/GR. Foz do Iguaçu: UNILA, 2020b. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-123-2020-gr-7378 . Acesso em: 14 nov. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA. Comissão Superior De Ensino. Resolução nº 8, 01 de dezembro de 2020. Foz do Iguaçu, 2020c. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-8-2020-cosuen-2519 . Acesso em: 14 nov. 2025.

WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. (Serie Pensamiento Decolonial). ISBN 978-9942-09-169-7. Disponível em: https://ayalaboratorio.wordpress.com/2018/03/31/catherine-walsh-pedagogias-decoloniales-praticas-insurgentes-de-resistir-reexistir-e-reviver/ . Acesso em: 12 nov. 2025.

WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017. (Serie Pensamiento Decolonial). ISBN 978-9942-09-416-2. Disponível em: https://ayalaboratorio.wordpress.com/2018/03/31/catherine-walsh-pedagogias-decoloniales-praticas-insurgentes-de-resistir-reexistir-e-reviver/ . Acesso em: 12 nov. 2025.

Published

2025-12-16

How to Cite

Rodriguez Yaconvenco, B. G., Magalhães Moreira, M., Bellei Neto, O., & Spyer Dulci, T. M. (2025). HORIZONS AND CHALLENGES OF LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN OPEN SCIENCE: A LETTER FOR THE FUTURE OF ESPIRALES JOURNAL. Espirales Journal, 9, e22828869124. https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-24

Issue

Section

Editorial