HORIZONS AND CHALLENGES OF LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN OPEN SCIENCE
A LETTER FOR THE FUTURE OF ESPIRALES JOURNAL
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-24Keywords:
Latin America, Open Science, Academic Journal, Publishing Market, NeoliberalismAbstract
This text seeks, on the one hand, to mark the editorial re-founding of Espirales, consolidated with the publication of the ninth volume of the journal; and, on the other hand, to reflect on the horizons and challenges of Open Science in Latin America and the Caribbean. We present our reflections in two parts. In the first one, we address the tensions between academic neoliberalism, the publishing market, and critical internationalization. In the second, we present the paths and commitments that guide Espirales in this scenario, providing analyses of the teams that made up the journal and highlighting fundamental elements of the new Editorial Policy and Internal Regulations, effective as of 2025. More than a presentation of the excellent volume published throughout this year, the reflections contained herein represent an institutional assessment and, above all, a letter to the future of journals that, like Espirales, confront the neoliberalization of academia and the publishing market in defense of supportive and transformative editorial projects.
Downloads
References
ABADAL, Ernest. Un libro para explicar los marcos y los retos de las revistas científicas. In: Lúcia da Silveira; Fabiano Couto Côrrea da Silva (orgs). Gestão editorial de periódicos científicos: tendências e boas práticas. Florianópolis: BU Publicações/UFSC; Edições do Bosque/UFSC, 2020, p. 11-17, 2020.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). CAPES adotará classificação de artigos na avaliação quadrienal: Nova sistemática passará a valer a partir de 2025 e substituirá o Qualis Periódicos, que avalia os veículos de publicação. Brasília, 30 outubro 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-adotara-classificacao-de-artigos-na-avaliacao-quadrienal. Acesso em 23 out. 2025.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). CAPES divulga lista preliminar do Qualis. Brasília, DF: CAPES, 29 dez. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-divulga-lista-preliminar-do-qualis . Acesso em: 14 nov. 2025.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Sucupira: lista geral de periódicos – Qualis. Brasília, DF: CAPES, [2025]. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf . Acesso em: 14 nov. 2025.
ESPINOSA MIÑOSO, Yuderkys; GÓMEZ CORREAL, Diana; OCHOA MUÑOZ, Karina (orgs.). Tejiendo de otro modo: feminismo, epistemología y descolonización. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2014. 382 p. ISBN 978-958-732-229-4. Disponível em: https://www.patriciamagno.com.br/wp-content/uploads/2021/04/MIOSO21.pdf . Acesso em: 12 nov. 2025
ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Arquivo de edições. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), [s.d.-a]. ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/issue/archive . Acesso em: 15 nov. 2025.
ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Integración latinoamericana y caribeña: caminos, perspectivas y posibilidades. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), v. 1, n. 1, jan./jun. 2017, ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/issue/view/61 . Acesso em: 12 nov. 2025.
ESPIRALES – Revista para la Integración de América Latina y el Caribe. Sobre a revista. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (PPG-ICAL), [s.d.-b]. ISSN eletrônico 2594-9721. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/espirales/about . Acesso em: 13 nov. 2025
European Science Foundation. Diamond Open Access. Plan S, 2025. Disponível em: https://www.coalition-s.org/diamond-open-access/. Acesso em 24 out. 2025.
FARFÁN, Víctor Manoel Figueroa; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Carreiras docentes, neoliberalismo e a nova gestão pública na América Latina. Pesquiseduca, 2022. DOI: https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1392
FERNÁNDEZ, Lissette Hernández. Editorial: El rol de editor en las revistas científicas. Revista Venezolana de Gerencia, ano 17, n. 58, p. 203-205, 2012.
FIRE, Michael; GUESTRIN, Carlos. Over-optimization of academic publishing metrics: observing Goodhart's Law in action. GigaScience, v. 8, n. 6, p. giz053, 2019. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1809.07841
FONTES, Ilda; WERLANG, Elisabete. Gestão e desenvolvimento dos periódicos científicos. In: MORAIS, Ana; RODE, Sigmar de Mello; GALLETI, Silva. Desafios e perspectivas da editoria científica: memórias críticas do ABEC Meeting Live 2021. 2022, p. 119-136.
GARCIA, Leila Posenato; BOING, Antonio Fernando. Desafios para a sustentabilidade dos periódicos científicos brasileiros e do Programa SciELO. Ciênc. saúde coletiva, v. 26, supl.3, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.10652021
GONÇALVES, Andréia. Métricas para avaliação da produção científica. In: MORAIS, Ana; RODE, Sigmar de Mello; GALLETI, Silva. Desafios e perspectivas da editoria científica: memórias críticas do ABEC Meeting Live 2021. 2022, pp. 107-118.
MEDEIROS, Josué. Regressão Democrática na América Latina: do ciclo político progressista ao ciclo político neoliberal e autoritário. Revista de Ciências Sociais, [S.l.], v. 49, n. 1 (Mar./Jun.), p. 98-133, 2018, ISSN 2318-4620. DOI: https://doi.org/10.36517/rcs.v49i1_Mar/Jun.19358 . Disponível em: https://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/19358 . Acesso em: 12 nov. 2025.
OLIVEIRA, Thaiane et al. E se os editores de revistas científicas parassem? A precarização do trabalho acadêmico para além da pandemia. Contracampo, v. 39, n. 2, p. 2-14, 2020.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Histórico da emergência internacional da COVID-19. [S. l.]: OPAS, [s. d.]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/historico-da-emergencia-internacional-covid-19 . Acesso em: 13 nov. 2025.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 21 nov. 2025.
RIBEIRO, Ana Elisa. Subnarradas: mulheres que editam. Rio de Janeiro: Zazie, 2020. ISBN 978-8793-530-77-5
SILVA, Michel Goulart da. O Qualis e a Divulgação Científica. Caderno de Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia, v.7, n.1, junho, 2025. DOI: https://doi.org/10.21166/cpitt.v7i1.6640
TORRES, Kamille Ramos. Para além da editoração: as relações de poder e a prática editorial em revistas científicas da área de Administração. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Instituto Latino-Americano de Economia, Sociedade e Política. Portaria nº 18, de 02 de maio de 2022. Institui e regulamenta a Comissão de Publicações do Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea da América Latina. Foz do Iguaçu: UNILA, 2022. Publicada no Boletim de Serviço nº 79, de 4 maio 2022. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-18-2022-ilaesp-7638 . Acesso em: 13 nov. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 480/2021/GR. Foz do Iguaçu: UNILA, 2021a. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-480-2021-gr-1443 . Acesso em: 13 nov. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA. Conselho Universitário. Resolução nº 3, 11 de junho de 2021. Foz do Iguaçu, 2021b. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-3-2021-cosuen-1675 . Acesso em: 14 nov. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 96, 18 de março de 2020. Dispõe sobre critérios para autorização de atividades administrativas e acadêmicas durante o período de pandemia de COVID-19. Foz do Iguaçu, 2020a. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-96-2020-gr-7377 . Acesso em: 14 nov. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA - (UNILA). Portaria nº 123, 25 de março de 2020. Dispõe sobre atos da Gestão da Reitoria. Altera a Portaria nº 96/2020/GR. Foz do Iguaçu: UNILA, 2020b. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/portaria-n-ordm-123-2020-gr-7378 . Acesso em: 14 nov. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA. Comissão Superior De Ensino. Resolução nº 8, 01 de dezembro de 2020. Foz do Iguaçu, 2020c. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-8-2020-cosuen-2519 . Acesso em: 14 nov. 2025.
WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. (Serie Pensamiento Decolonial). ISBN 978-9942-09-169-7. Disponível em: https://ayalaboratorio.wordpress.com/2018/03/31/catherine-walsh-pedagogias-decoloniales-praticas-insurgentes-de-resistir-reexistir-e-reviver/ . Acesso em: 12 nov. 2025.
WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017. (Serie Pensamiento Decolonial). ISBN 978-9942-09-416-2. Disponível em: https://ayalaboratorio.wordpress.com/2018/03/31/catherine-walsh-pedagogias-decoloniales-praticas-insurgentes-de-resistir-reexistir-e-reviver/ . Acesso em: 12 nov. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
