PUBLIC POLICIES FOR CINEMA AND AUDIOVISUAL IN THREE ACTS:

CINEMA AND AUDIOVISUAL MOVEMENTS IN BRAZIL IN THE 2000s

Authors

  • Lia Bahia UFF

DOI:

https://doi.org/10.29327/2336496.7.2-2

Keywords:

Políticas Públicas; Cinema; Cultura; Democracia

Abstract

The article analyzes three recent moments for Brazilian cinema and audiovisual. The recent history of Brazilian cinema and audiovisual is permeated by advances and setbacks in public policies for the sector. The 2000s are especially relevant because they allow us to evaluate continuities, ruptures and, mainly, the emergence of a futures agenda. Referenced by cultural studies and political sciences, the article systematizes discursive, conceptual incidences and practical repercussions for the sector in three different contexts: 1. PT governments; 2. Temer and Bolsonaro governments; 3. Lula's victory in 2023. Changes with an unequivocally inclusive and democratizing meaning are observed, more or less intense, followed by a reflux of reformist agendas and then a resumption of the prospects for structuring reforms. Although it is plausible to associate the intensity of reforms, setbacks and resistance to each period in focus, the results found suggest caution in relation to linear and exclusive associations of policies with different government administrations.

References

ANDERSON, Perry. O Brasil de Bolsonaro. Novo Estudo CEBRAP, São Paulo, v 1, jan-abril. 20019.

AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucitec editora, 2013.

BAHIA, Lia, BUTCHER, Pedro e TINEN, Pedro. O setor audiovisual e os serviços de streaming: da necessidade de repensar a regulação e as políticas públicas in Revista Epetic. VOL. 24, Nº 3, SET.-DEZ. 2022.

________________________________________. Imaginar o audiovisual como política pública. Belo Horizonte: Universo Produção, 2023.

BAHIA, Lia. Discursos, políticas e ações: Processos de industrialização do campo cinematográfico brasileiro. São Paulo: Itaú Cultural: Iluminuras, 2012.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, no11. Brasília, maio - agosto de 2013, p. 89-117.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.

BUTCHER, Pedro. Hollywood e o mercado de cinema brasileiro: princípios de uma hegemonia. 2019. Tese de Doutorado em cinema. UFF, Niterói, 2019.

CALABRE, Lia. Políticas públicas e indicadores culturais: algumas questões. In V ENECULT - Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura UFBa, Bahia, 2009.

__________. Política Cultural em tempos de democracia: a Era Lula. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n.58, jun-2014, p.137-156.

Carta de Tiradentes. Fórum de Tiradentes, Belo Horizonte, 2023.

CASSIOLATO, José Eduardo; MATOS, Marcelo Pessoa de; LASTRES, Helena M. M. Arranjos produtivos locais: uma alternativa para o desenvolvimento: criatividade e cultura. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.

DAGNINO, Evelina. State-society relations and the dilemmas of the new developmentalist State. IDS Bulletin, v. 47, p. 157-167, 2016.

D’ANGELO, Raquel, BORGNETH, Mário e MANEVY, Alfredo (Orgs.). Fórum de Tiradentes encontros pelo audiovisual brasileiro. Universo Produção, Belo Horizonte, 2023.

FERREIRA, Juca. Discurso do ministro da Cultura, Juca Ferreira, por ocasião da solenidade de transmissão de cargo. Brasília, 28.08.2008.

FREIRE, Rafael de Luna. O negócio do filme: a distribuição cinematográfica no Brasil. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 2022.

GAUDREAULT, André e MARION, Philippe. O fim do cinema: uma mídia em crise na era digital. Campinas; Papirus, 2016.

GOMES, Paulo Emilio. Uma situação colonial? São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

LEITÃO, Sergio Sá. Discurso de posse do ministro Sérgio Sá Leitão. Brasília, 25.07.2017.

LIPOVETSKY, Gilles e SERROY, Jean. A tela global: mídias cultuais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009.

MACÊDO, Thiago. Discurso de agradecimento do filme Marte 1 no Oscar, 2022.

MENEZES, Margareth. Discurso de posse Ministra Margareth Menezes. Brasília, 03.01.2023.

OLIVEIRA, Novais André. Temporada. Belo Horizonte: Editora Javali, 2021.

RUBIM, Antonio Albino Canelas. Desafios e dilemas da institucionalidade cultural no Brasil. Revista Matrizes. V.11, p 57-77, 2017.

___________________________. Cultura: vitórias e riscos. Teoria e Debate. Fundação Perseu Abramo. Edição 236 - 05/09/2023. Disponível em https://teoriaedebate.org.br/2023/09/05/cultura-vitorias-e-riscos/. Acesso em: 16 set. 2023.

SINGER, André. Os sentidos do Lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

VARELLA, Guilherme. A (re)ação da cultura em um Estado anticultural. In: CARNEIRO, Juliana e BARON, Lia. Viver de cultura. Niterói: Prefeitura de Niterói, 2023.

REIS, Francis. Campos, contracampos e extracampos: cinco sequências do cinema brasileiro em uma era de antagonismos in RODRIGUES, Laécio (org). Crítica e curadoria em cinema [livro eletrônico]: múltiplas abordagens, BH, UFMG, 2023.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

Published

2023-12-20

How to Cite

Bahia, L. (2023). PUBLIC POLICIES FOR CINEMA AND AUDIOVISUAL IN THREE ACTS:: CINEMA AND AUDIOVISUAL MOVEMENTS IN BRAZIL IN THE 2000s. spirales ournal, 7(2). https://doi.org/10.29327/2336496.7.2-2