“THANK YOU, SÃO TOMÉ”
REVERBERATIONS IN LATIN AMERICA OF PAULO FREIRE'S PARTICIPATION IN SÃO TOMÉ AND PRÍNCIPE
DOI:
https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-4Keywords:
Paulo Freire, São Tomé e Príncipe, Latin America, LiteracyAbstract
Paulo Freire's experience in literacy campaigns in São Tomé and Príncipe had different repercussions in Latin America. Some educators from this continent visited the African archipelago and stated that it was an important reference for other projects that would later take place in Latin American countries – such as the Mexican Arturo Ornelas and the Chilean Antonio Faundez. On the other hand, one of Paulo Freire's writings from São Tomé and Príncipe had at least two editions on this side of the world: in Ecuador and Mexico. This refers to the Letters to Cultural Animators, originally published as a manuscript on the islands in 1978. This document is quite interesting as it delves deeply into the operation of the Culture Circles from an applied perspective regarding the use of Popular Culture Notebooks and the role of literacy educators with learners. The editions of the books in Latin American countries analyze and compare the work of São Tomé and Príncipe with other local experiences. These were, therefore, theories, practices and people who circulated, physically or not, between distinct and distant communities, contributing to adult literacy through a liberating approach.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BEZERRA, Aída. A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CHEMANE, Orlando. Paulo Freire e África: colonialismo, libertação e educação em Moçambique. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, 2017a.
CHEMANE, Orlando. O que Paulo Freire ensinou na África ou o segundo caderno de cultura popular. Movimento - Revista de Educação, Niterói, ano 4, n. 7, jul./dez. 2017b. p. 182-208.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Lisboa: Editora Ulisseia, 1961.
FAUNDEZ, Antonio. Oralidade e escrita: experiências educacionais na África e América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Entre-vistas: abordagens e usos da história oral. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1998.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo; MARIÑO, Germán. Cartas a los alfabetizadores. Quito: CEDECO, 1989.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTOS. Quatro cartas aos animadores e às animadoras culturais. República Democrática de São Tomé e Príncipe: Comissão Nacional Coordenadora dos Círculos de Cultura Popular, 1978.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTO. A luta continua: Primeiro Caderno de Cultura Popular. República Democrática de São Tomé e Príncipe: Departamento de Educação de Adultos e Alfabetização, 1980.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTOS. A luta continua: Segundo Caderno de Cultura Popular: textos para ler e discutir (iniciação à gramática). República Democrática de São Tomé e Príncipe: Comissão Nacional Coordenadora dos Círculos de Cultura Popular, 1978.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTOS. A luta continua: Terceiro Caderno de Cultura Popular: trabalho, produção e conta. República Democrática de São Tomé e Príncipe: Comissão Nacional Coordenadora dos Círculos de Cultura Popular, 1978.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA SAÚDE. A luta continua: Quarto Caderno de Cultura Popular: trabalho, produção, cultura e saúde. República Democrática de São Tomé e Príncipe, 1979.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTO; FAUNDEZ, Antonio. A luta continua: Quinto Caderno de Cultura Popular: participação e reconstrução nacional. República Democrática de São Tomé e Príncipe: Departamento de Educação de Adultos e Alfabetização, s. d.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DESPORTO. A luta continua: Sexto Caderno de Cultura Popular: lendas populares e testemunhos históricos. República Democrática de São Tomé e Príncipe: Departamento de Educação de Adultos e Alfabetização, 1982.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CULTURA E FORMAÇÃO. Carta de política educativa São Tomé e Príncipe (visão 2022). Primeira versão maio 2012. República Democrática de São Tomé e Príncipe, 2012.
SEIBERT, Gerhard. Camaradas, clientes e compadres: colonialismo, socialismo e democratização em São Tomé e Príncipe. Portugal: Veja, 2001.
UNESCO. Literacy: Gateway to fulfilment. The Unesco Courier. Paris, June, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
