FOR A CRITICAL, INTERCULTURAL AND ANTI-RACIST EDUCATION
A FREIRIAN CONCEPT FOR TEACHING PORTUGUESE AS A WELCOME LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-20Keywords:
Critical intercultural pedagogy, Portuguese as a welcome language, Paulo Freire, Catherine WalshAbstract
This article presents a study on didactic proposals for teaching Portuguese as a welcome language in multilingual contexts. The methodology includes a bibliographic review on critical literacy and intercultural education, based on the theories of Paulo Freire and Catherine Walsh, and anti-racist approaches by Djamila Ribeiro, Silvio Almeida, Barbara Carine Pinheiro. Didactic proposals were developed with texts by Latin American authors, addressing racism, sexism and xenophobia, promoting critical and intercultural thinking. The research focuses on Spanish-speaking and native students in Foz do Iguaçu, using literary reading mediation according to Sarah Hirschman (2011) and didactic sequences by Dolz and Schneuwly (2004). The objective is to face contemporary challenges and promote diversity and equality.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de LAHUD, M.; VIEIRA, Y. F. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BENTO, Maria Aparecida da Silva. O pacto da branquitude. São Paulo: Selo Negro, 2022.
CAVALCANTI, Leonardo; OLIVEIRA, Tadeu.; SILVA, Bianca G. Relatório Anual 2021 – 2011-2020: Uma década de desafios para a imigração e o refúgio no Brasil. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2021. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatorios-a. Acesso em: 20 jan. 2024.
CORTEZ, Mariana; JUNQUEIRA, Renata de S. Ir e Vir: ações de leitura literária com a escola. In: Leituras, bibliotecas e escolas: a mediação sobre outras perspectivas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021, p. 99-113.
DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. Organização de Frank Barat e tradução de Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves; NEVES, Amelia de Oliveira. Políticas linguísticas de (in)visibilização de estudantes imigrantes e refugiados no ensino básico brasileiro. Revista X, Curitiba, volume 13, n. 1, p. 87-110, out. 2018.
DOLZ, Joaquin.; NOVERRAZ, Michèle.; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
FARIAS, Lais de. Mediação de leitura literária em uso: conceito e prática. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal da Integração latino-Americana, Instituto Latino-Americano de Arte, Cultura e História, Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada. Foz do Iguaçu, 2022.
FREIRE, Paulo. Poder local, participação popular e construção da cidadania. In: Fórum de Participação Popular nas Administrações Municipais, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 46 ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. 53ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização: Flavia Rios, Marcia Lima. 1ª edição. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HIRSCHMAN, Sarah. Gente y cuentos ¿a quién pertenece la literatura?: las comunidades encuentran su voz a través de los cuentos. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica, 2011.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 10 ago. 2025.
MARCUSCHI, Luis Antônio. Da fala à escrita: atividade de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
PINHEIRO, Barbara Carine S. Como ser um educador antirrascista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROJO, Roxane H. R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
SÃO BERNARDO, Mirelle A; BARBOSA, Lúcia M. A. Ensino de Português como Língua de Acolhimento: experiência em um curso de português para imigrantes e refugiados(as) no Brasil. Revista de Letras, Vitória da Conquista. v.10, n. 1, p. 475-493, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4045/3417. Acesso em: 14 abr 2023.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Reflexiones latinoamericanas. Quito: Ediciones Abya-yala, 2005. p. 13-35.
WALSH, Catherine. Notas pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: CANDAU, V. M. (org.). Interculturalizar, descolonilizar, democratizar: uma educação “outra”?. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016a. p. 64-75.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento ‘otro’ desde la diferencia colonial”. In: WALSH, C.; LINERA, A. G.; MIGNOLO, W. Interculturalidad, descolonización del estado y del conocimiento. Buenos Aires: Del Signo, 2016b. p. 21-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
