YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) FOR PERSONS DEPRIVED OF LIBERTY
APPROXIMATIONS AND DISTANCES FROM EMANCIPATORY PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-18Keywords:
Youth and Adult Education, People Deprived of Liberty, Emancipatory PedagogyAbstract
This article analyzes the approximations and distances of Emancipatory Pedagogy in Youth and Adult Education (EJA) classes aimed at people deprived of liberty at the Penitentiary South, in Santa Catarina. It assumes that emancipatory practices can coexist with traditional approaches, revealing the inherent tensions in prison education. The theoretical foundation is anchored in Paulo Freire, articulating emancipatory concepts. The qualitative methodology, with a socio-historical approach, included semi-structured interviews with teachers, a focus group with students, and document analysis. The results indicate convergence in aspects related to the humanization of relationships, methodological rigor of teachers, ethics, and discipline, but point out weaknesses in the cultural appreciation of students and in incorporating research as an educational principle. It is concluded that, although there are structural limitations and specific restrictions of the prison environment, there is potential to reframe EJA as a space for emancipation and social transformation, as long as the connection with students' realities is strengthened and merely instrumental practices are overcome.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação após Auschwitz. In: Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Tradução de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1991.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2023.
BRASIL. Lei de Execução Penal nº 7.210, de 11 de julho de 1984. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1984. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm. Acesso em: 01 fev. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 01 fev. 2023.
DEPEN. Departamento Penitenciário Nacional. INFOPEN – Glossário do Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias. Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNTVlMWI0YzQtNDNmYy00YTc5LThjOWUtNGNiNTRlMjdkNDhhIiwidCI6ImViMDkwNDIwLTQ0NGMtNDNmNy05MWYyLTRiOGRhNmJmZThlMSJ9. Acesso em: 12 fev. 2023.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, tradução e revisão técnica de Roberto Machado. 28. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FRANÇA, Jean Marcel Carvalho. Justiça no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 80. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1995.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Editora Perspectiva, 1981.
GROPPO, Luís Antônio. A escola e a prisão no Brasil - do império à atualidade. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
IRELAND, Tiago; CALACA, Wanderson. Educação em prisões: por uma pedagogia da liberdade. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 4, n. 1, p. 119-136, 2018.
JULIÃO, Elionaldo Fernandes. A ressocialização através do estudo e do trabalho no sistema penitenciário brasileiro. 2009. 450 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
ONOFRE, Elenice de Souza. Educação em prisões: um olhar crítico sobre as políticas públicas. 1. ed. Curitiba: CRV, 2011.
ONOFRE, Elenice de Souza; JULIÃO, Elionaldo Fernandes; GODINHO, Ana Paula da Silva. Educação em prisões: políticas, práticas e desafios. Curitiba: CRV, 2020.
POLYDORO, Sandra Aparecida Fávero; AZZI, Roberta Gurgel. Autorregulação da aprendizagem: perspectivas teóricas e implicações educacionais. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
TUGENDHAT, Ernst; WOLF, Ursula. Lógica e ética: textos de filosofia prática. Petrópolis: Vozes, 1997.
VIEIRA, Margarida de Fátima. Educação no cárcere: possibilidades e limites. São Paulo: Cortez, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
