YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) FOR PERSONS DEPRIVED OF LIBERTY

APPROXIMATIONS AND DISTANCES FROM EMANCIPATORY PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-18

Keywords:

Youth and Adult Education, People Deprived of Liberty, Emancipatory Pedagogy

Abstract

This article analyzes the approximations and distances of Emancipatory Pedagogy in Youth and Adult Education (EJA) classes aimed at people deprived of liberty at the Penitentiary South, in Santa Catarina. It assumes that emancipatory practices can coexist with traditional approaches, revealing the inherent tensions in prison education. The theoretical foundation is anchored in Paulo Freire, articulating emancipatory concepts. The qualitative methodology, with a socio-historical approach, included semi-structured interviews with teachers, a focus group with students, and document analysis. The results indicate convergence in aspects related to the humanization of relationships, methodological rigor of teachers, ethics, and discipline, but point out weaknesses in the cultural appreciation of students and in incorporating research as an educational principle. It is concluded that, although there are structural limitations and specific restrictions of the prison environment, there is potential to reframe EJA as a space for emancipation and social transformation, as long as the connection with students' realities is strengthened and merely instrumental practices are overcome.

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Author Biographies

Vanessa Colares de Bitencourt, Universidade do Sul de Santa Catarina

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Policial Penal e Coordenadora de Ensino e Promoção Social do Presídio Regional de Araranguá/SAP-SC. ID Lattes: http://lattes.cnpq.br/6307031648861434, E-mail: vancolarespp@gmail.com

Flávia Wagner, Universidade do Sul de Santa Catarina

Graduada em Pedagogia - Séries Iniciais e Orientação Educacional pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (2018) com diploma revalidado pela Universidade de São Paulo (USP). Atua no ensino superior a mais de 23 anos (2001 até os dias atuais), exerceu a função de Professora em várias disciplinas e Coordenadora Pedagógica nos cursos de graduação (2005-2020). Atualmente é Professora e Pesquisadora no Curso de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação da Unisul; atua como membro do Comitê de Ética, como membro do NDE nos Cursos de Ciências Humanas e da Saúde. Desenvolve pesquisas na área da Educação nos seguintes temas: políticas educacionais, gestão escolar, formação de professores, competências pedagógicas docente; aprendizagem do estudante; currículo, planejamento, didática, avaliação e educação inclusiva. Realiza Projeto de Extensão Internacioanal em parceira com a Argentina envolvendo professores da educação básica. Exerce o trabalho voluntário como vice-presidente na Associação João Paulo II que atende 250 crianças em contexto de vulnerabilidade (2011 até os dias atuais). Professora e curadora de materiais didáticos para o ensino digital. Líder do Grupo - Estudos sobre Gestão e Práticas Educacionais (desde 2022), certificado pelo diretório de pesquisa do CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa - Observatório em Educação Comparada, Inclusão e Direitos Sociais (desde 2023). Associada da ANPED.

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Published

2025-11-22

How to Cite

Colares de Bitencourt, V., & Wagner, F. (2025). YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) FOR PERSONS DEPRIVED OF LIBERTY: APPROXIMATIONS AND DISTANCES FROM EMANCIPATORY PEDAGOGY . Espirales Journal, 9, e22828869118 . https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-18

Issue

Section

Continuous Flow - Articles