GENERATIVE THEME AND THE SCIENCE CURRICULUM:

HOW DO BRAZILIAN RESEARCHERS THINK AND WORK?

Authors

  • Thiago Magoga Universidade Federal de Santa Maria
  • Cristiane Muenchen Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-8

Keywords:

Generative Theme, Curriculum, Science teaching

Abstract

This paper aims to discuss Paulo Freire's legacy in the context of the Brazilian Science Education curriculum. Although Freire did not specifically theorize about the curriculum, his work is so vast that – historically – (re)readings have been made that influenced the construction of relationships between school curricula and Generative Themes. In this study, from an epistemological perspective, the objective is to discuss how researchers in the field of Science Education come into contact with Freire's curricular perspective; in addition to presenting the understandings of a certain collective of subjects regarding the characteristics for the emergence of a Generative Theme, its planning, and development in the educational context. As results, the importance of certain works and individuals in the initiation process to this perspective, especially the figure of Professor Delizoicov, is highlighted. Furthermore, the need for theoretical and practical reinventions for working with Generative Themes was perceived, which involves the necessity of "listening to the other," investigating the so-called Limit Situations, and addressing them in the classroom context. Finally, it is hoped to contribute to the understanding of the Generative Theme, enhancing the formation of critical and transformative individuals.

References

ARAÚJO, Laís. Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículos. Dissertação de Mestrado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2015.

AUGUSTO, Stephanie; SANTOS, Jefferson; MACIEL, Nicolas; GEHLEN, Simoni. Temas Geradores em tempos de pandemia e suas contribuições para o ensino de Ciências/Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Rio de Janeiro, v.40, n.1, p.154-187, 2023.

AUTOR, 2021. Tese de doutorado

CENTA, Fernanda; MUENCHEN, Cristiane. O despertar para uma cultura de participação no trabalho com um tema gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.9, n.1, p.263-291, 2016.

CENTA, Fernanda.; MUENCHEN, Cristiane. O Trabalho Coletivo e Interdisciplinar em uma Reorientação Curricular na perspectiva da Abordagem Temática. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Espanha, 2018.

DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. Dissertação de mestrado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1982.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, Tensões e Transições. Tese de Doutorado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1991.

DELIZOICOV, Demétrio. Uma experiência em ensino de ciência na Guiné Bissau Depoimento. Revista de Ensino de Física, São Paulo, v.2, n.4, p.57-72, 1980.

DEMARTINI, Gabriel. Abordagem Temática Freireana em uma Escola Estadual no Maranhão. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC, 2017.

DICKMANN, Ivo; CECCHETTI, Elcio. Pedagogia da coletividade: ensaio freiriano sobre educação e política na atualidade brasileira. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Pelotas, v.36, n.1, p.96-108, 2019.

FERNANDES, Sabrina. Se quiser mudar o mundo: um guia político para quem se importa. 1ª ed. São Paulo: Planeta Estratégia, 2020.

FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte/MG: Fabrefactum, 2010.

FONSECA, Kamilla; NOVAIS, Edcleide; NERES, Cleide; BARBOSA, Letícia; MILI, Júlio; GEHLEN, Simoni. Tema Gerador em Pesquisas em Educação em Ciências. X Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, SP. 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HALMENSCHLAGER, Karine; HUNSCHE, Sandra; DELIZOICOV, Demétrio. Formação docente e abordagem de temas: limites, potencialidades e desafios. XX Simpósio Nacional de Ensino de Física. São Paulo, 2015.

LEAL, Titiva. Contribuições de Paulo Freire à educação brasileira. 1ªed. Pelotas/RS: Seiva Publicações, 2007.

LORENZETTI, Leonir; MUENCHEN, Cristiane; SLONGO, Ione. A crescente presença da epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v.11, p.373-404, 2018.

MAGOGA, Thiago; MUENCHEN, Cristiane. A abordagem temática na educação em ciências: caracterização de um estilo de pensamento. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.11, n.2, p.131-157, 2018.

MARTINS, André. A obra aberta de Ludwik Fleck. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v.20, n.único, p.1197-1226, 2020.

MILLI, Júlio.; ALMEIDA, Eliane; GEHLEN, Simoni. A rede temática e o ciclo temático na busca pela cultura de participação na educação CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.11, n.1, p.71-100, 2018.

MORAES. Roque; GALIAZZI, Maria. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

MUENCHEN, Cristiane. A disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. Tese de Doutorado. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2010.

PANIZ, Catiane; MUENCHEN, Cristiane. O Estudo da Realidade e os Temas Geradores no Ensino de Ciências: reflexões sobre um processo vivenciado no contexto do PIBID. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 10, n. 1., p. 56-72, 2020.

PIERSON, Alice. O cotidiano e a busca do sentido para o ensino de Física. Tese de Doutorado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1997.

PFUETZENREITER, Márcia. A epistemologia de Ludwik Fleck como referencial para a pesquisa no ensino na área de saúde. Ciência e Educação, Bauru, v. 8, n. 2, p. 147-159. 2002.

SILVA, Antônio. Das falas significativas às práticas contextualizadas: a construção do currículo na perspectiva crítica e popular. Tese de Doutorado. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica, 2004.

SILVA, Roger; GEHLEN, Simoni. Investigação Temática na Formação de Professores de Ciências em Pau Brasil-BA: compreensões acerca de um tema gerador. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.18, n.2, p.147-169, 2016.

SILVA, Tomaz. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SOUSA, Polliane; BASTOS, Ana; FIGUEIREDO, Priscila; GEHLEN, Simoni. Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.7, n.2, p.155-177, 2014.

SOUSA, Polliane; BASTOS, Ana; FIGUEIREDO, Priscila; GEHLEN, Simoni. Tema Gerador e a Relação Universidade-Escola: Percepções de Professoras de Ciências de uma Escola Pública em Ilhéus-BA. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.9, n.1, p.3-29, maio, 2016.

TOZONI-REIS, Marília. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, Curitiba, n.27, p. 93-110, 2006.

Published

2024-12-19

How to Cite

Magoga, T., & Muenchen, C. (2024). GENERATIVE THEME AND THE SCIENCE CURRICULUM: : HOW DO BRAZILIAN RESEARCHERS THINK AND WORK?. Espirales Journal, 8(2), 154–178. https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-8

Issue

Section

Dossiê: O legado de Paulo Freire na América Latina e Caribe