THE PAULO FREIRE’S EPISTEMOLOGY AND A YELL FOR LIBERATION
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-4Keywords:
Pedagogy of the Oppressed, Epistemology, Liberation, EducationAbstract
This paper considers Paulo Freire's work “Pedagogia do Oprimido”, published in Brazil fifty years ago, as its guiding thread. Issues related to educational practices and human relations are analyzed, with the aim of explaining how education should foster liberation and emancipation. The historical context of Latin America in the twentieth century, including its multiple dictatorships, is reported. Educational themes, their crisis, and dilemmas are correlated to the current political and social situation in Brazil. Freire’s thought, permeated by concepts from Philosophy has been brought to the point of inferring that he approached education as a methodology rather than creating a ‘method’ as a technique. Finally, it invites us to discuss the urgency of reflecting on promoting Freirean epistemology as a need, which aims to stimulate critical reflection, alterity, and the liberation of subjects dialectically; that is, to create liberation so that both the liberated and those who create domination can revisit themselves, seeking to build social dynamics that promote the common good.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Indústria Cultural. São Paulo: EdUNESP, 2020.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. São Paulo: Zahar, 1985.
ARENDT, Hannah. The origins of the totalitarianism. London (UK): Pinguin Classics, 2017.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. Trad. Mario da Gama Kury. São Paulo: Mamadu, 2020.
______. Retórica. Trad. Carlos Alberto de B. Gonçalves. São Paulo: Edipro, 2006.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em 22 set. 2024.
______. Lei 5.540 de 28 de novembro de 1964: Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 3 dez. 1964. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em 22 set. 2024.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EdUSP, 2007.
CUNHA, Antonio Geraldo. Dicionário Etimológico da língua portuguesa. 4ª. Ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.
DURKHEIM, Émile. A Educação moral. Trad. Raquel Weiss. 2ª. Ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
FERGUSON, Niall. The War of the World: Twentieth-Century Conflict and the Remaking of Global Order. New York: Penguin Press, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
______. Pedagogia do Oprimido. 65ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Petrópolis: Vozes, 1997.
INSTITUTO DE ESTUDOS LATINO-AMERICANOS (IELA). Ditadura na América Latina: rapinagem norte-americana. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://iela.ufsc.br/ditadura-na-america-latina-rapinagem-norte-americana/. Acesso em 22 set. 2024.
KIEKEGAARD, Soren. O conceito de ironia, com constante referência a Sócrates. São Paulo: Editora 34, 2004.
______. A doença mortal. São Paulo: Editora 34, 1998.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e Infinito: Uma Investigação Sobre Exterioridade. Lisboa: Editora Presença, 1989.
LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio: Ensaios sobre o individualismo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
LLOSA, Mario Vargas. A civilização do espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Trad. Ivone Benedetti. São Paulo: Objetiva, 2013.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. O processo de produção do capital. Volume 1. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2023.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à Educação do futuro. São Paulo: Cortez, 1999.
PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena Rocha Pereira. Lisboa (PT): Calouste Gulbekian, 2017.
______. Fedro. Trad. Maria Cecília Gomes dos Reis. São Paulo: Penguin-Companhia, 2016.
RIBEIRO, Darcy. A Grande Crise brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1981.
SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira: ou como o país se deixa manipular pela elite. Rio de Janeiro: Leya, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
