THE PAULO FREIRE’S EPISTEMOLOGY AND A YELL FOR LIBERATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-4

Keywords:

Pedagogy of the Oppressed, Epistemology, Liberation, Education

Abstract

This paper considers Paulo Freire's work “Pedagogia do Oprimido”, published in Brazil fifty years ago, as its guiding thread. Issues related to educational practices and human relations are analyzed, with the aim of explaining how education should foster liberation and emancipation. The historical context of Latin America in the twentieth century, including its multiple dictatorships, is reported. Educational themes, their crisis, and dilemmas are correlated to the current political and social situation in Brazil. Freire’s thought, permeated by concepts from Philosophy has been brought to the point of inferring that he approached education as a methodology rather than creating a ‘method’ as a technique. Finally, it invites us to discuss the urgency of reflecting on promoting Freirean epistemology as a need, which aims to stimulate critical reflection, alterity, and the liberation of subjects dialectically; that is, to create liberation so that both the liberated and those who create domination can revisit themselves, seeking to build social dynamics that promote the common good.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Jose Silva, UNILA

Graduado em Letras (2008) e Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2016-2018), onde foi bolsista mérito pelo Mackpesquisa e pela CAPES. Atua junto às comunidades na periferia de São Paulo, bairro do Itaim Paulista, desenvolvendo estudos quanto à práxis educativa com ênfase na Pedagogia Social. Tem livros e artigos publicados sobre Direitos Humanos, Sociologia do Direito, Educação e Interseccionalidades entre gênero, raça e etnia. Atualmente curda Medicina na Universidade Federal da Integração Latino-America (UNILA).

Renan Antônio da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Foi Bolsista CNPq e CAPES. Possui diversos estágios pós- doutorais pelo Brasil e Exterior. Doutor em Educação Escolar (2018) pela UNESP/ Araraquara. Realizou o Estágio Doutoral com bolsa CAPES/PDSE, junto ao Centro em Investigação Social (CIS) pelo Instituto Universitário de Lisboa - ISCTE - Portugal (2015-2016). Mestre em Desenvolvimento Regional e Políticas Públicas (2014). Licenciado em Ciências Sociais (2011). Docente Permanente (orientador de mestrado e doutorado) no Programa de Pós - Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS) da Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Pesquisador Externo do Centre for Law, Democracy, and Society (CLDS) da Queen Mary University of London. Líder no Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte (GEPECUMA - UNESP). Atuou como Coordenador de Ensino e Pesquisa na Oxford Latam Brasil (2023/2024). Membro da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS). Membro da American Sociological Association (ASA), fundado em 1905 (EUA).

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Indústria Cultural. São Paulo: EdUNESP, 2020.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. São Paulo: Zahar, 1985.

ARENDT, Hannah. The origins of the totalitarianism. London (UK): Pinguin Classics, 2017.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. Trad. Mario da Gama Kury. São Paulo: Mamadu, 2020.

______. Retórica. Trad. Carlos Alberto de B. Gonçalves. São Paulo: Edipro, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em 22 set. 2024.

______. Lei 5.540 de 28 de novembro de 1964: Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 3 dez. 1964. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em 22 set. 2024.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EdUSP, 2007.

CUNHA, Antonio Geraldo. Dicionário Etimológico da língua portuguesa. 4ª. Ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

DURKHEIM, Émile. A Educação moral. Trad. Raquel Weiss. 2ª. Ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

FERGUSON, Niall. The War of the World: Twentieth-Century Conflict and the Remaking of Global Order. New York: Penguin Press, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

______. Pedagogia do Oprimido. 65ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Petrópolis: Vozes, 1997.

INSTITUTO DE ESTUDOS LATINO-AMERICANOS (IELA). Ditadura na América Latina: rapinagem norte-americana. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://iela.ufsc.br/ditadura-na-america-latina-rapinagem-norte-americana/. Acesso em 22 set. 2024.

KIEKEGAARD, Soren. O conceito de ironia, com constante referência a Sócrates. São Paulo: Editora 34, 2004.

______. A doença mortal. São Paulo: Editora 34, 1998.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e Infinito: Uma Investigação Sobre Exterioridade. Lisboa: Editora Presença, 1989.

LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio: Ensaios sobre o individualismo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

LLOSA, Mario Vargas. A civilização do espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Trad. Ivone Benedetti. São Paulo: Objetiva, 2013.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. O processo de produção do capital. Volume 1. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2023.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à Educação do futuro. São Paulo: Cortez, 1999.

PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena Rocha Pereira. Lisboa (PT): Calouste Gulbekian, 2017.

______. Fedro. Trad. Maria Cecília Gomes dos Reis. São Paulo: Penguin-Companhia, 2016.

RIBEIRO, Darcy. A Grande Crise brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1981.

SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira: ou como o país se deixa manipular pela elite. Rio de Janeiro: Leya, 2018.

Published

2025-07-15

How to Cite

Silva, M. J., & Silva, R. A. da. (2025). THE PAULO FREIRE’S EPISTEMOLOGY AND A YELL FOR LIBERATION . Espirales Journal, 9, e2282886914. https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-4

Issue

Section

Continuous Flow - Articles