EDUCATION AS SOLIDARITY AND SOLIDARITY AS EDUCATION
HUMANIST LEGACIES OF PAULO FREIRE
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-8Keywords:
Paulo Freire, Solidarity, Life, Education, PraxisAbstract
This reflection aims to understand that Paulo Freire's legacy remains latent, not yet widely incorporated into educational-pedagogical practices and socio-cultural everyday life. It re-presents the validity and urgency of solidarity as an educational process by updating the invitation to reflect the commitment to an education for peace, promoting human dignity, aware of the human condition, thirsty for the happening of existence in its diverse forms and plural manifestations. The dialogical methodology allows the use of Freirean terminologies, which are easily identifiable and have broad knowledge, given the power of Paulo Freire's theoretical construction. The text adopts the works Pedagogy of solidarity, Pedagogy of indignation, Pedagogy of the oppressed, and Conscientization: theory and practice of liberation, by Paulo Freire, in dialogue with researchers who approach Freire's thinking with the aim of understanding, based on of Freire, education as solidarity and solidarity as education as the possibility of a culture of peace, social justice and human dignity, synonymous, in this understanding, with life.
Downloads
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro : Zahar, 2010.
BATTESTIN, Cláudia.; WEYH, B. Cênio. A perspectiva político-pedagógica na educação popular de Paulo Freire e a relevância de seu pensamento. Educação: Teoria e Prática. Rio Claro, SP/ v. 29, n.61/ 2019. Disponível no endereço: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11211. Acesso em Mai de 2024.
BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma nova modernidade. São Paulo: Editora 34 Ltda, 2011.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
BELLINO, Francesco. Fundamentos da Bioética: aspectos antropológicos, ontológicos e morais. Bauru-SP, EDUSC, 1997.
CASSOL, Claudionei Vicente Cassol. Autonomia na escola pública no norte do RS: da crise de projeto nas escolas estaduais à inter-subjetividade criadora. Repositório Digital da Biblioteca Unisinos, 2006. Dissertação. Disponível no endereço: https://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/1894. Acesso em Junho de 2024a.
CASSOL, Claudionei Vicente. Ambivalência, educação e solidariedade em diálogo: caminhos de formação para a pluralidade. Revista Teias vol.23 no.68 Rio de Janeiro jan./mar 2022, Epub 13-Fev-2023. Disponível no endereço: https://doi.org/10.12957/teias.2022.60595. Acesso em Julho de 2024.
CASSOL, Claudionei Vicente; MOLL, Jaqueline. Educação e projeto de sociedade: disputas em torno do Ensino Médio no atual contexto brasileiro. Revista Ponto de Vista, v. 13 n. 2, 2024: Dossiê novo Ensino Médio Disponível no endereço: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16876. Acesso em Junho de 2024.
DEMO, Pedro. Certeza da incerteza: ambivalência do conhecimento e da vida. São Paulo: Autores Associados, 2000.
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. 2.ed. Petró-polis : Vozes, 2002.
FODOR, Jerry. Psychosemantics: The problem of meaning in the philosophy of mind. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1987.
FREIRE, Paulo. A dialogicidade: essência da educação como prática da liberdade. In: FREIRE, P. (ed.). Pedagogia do Oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017. p. 107-115.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 2006.
FREIRE, Paulo. Conscientização. 3.ed. São Paulo: Morais, 1980.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo/SP: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação - cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da solidariedade. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, João Carlos. A pedagogia da infância indígena Guarani Ñandeva. Curitiba: Appris, 2018,
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro/RJ: Tempo Brasileiro, 1989.
HADDAD, Sérgio. Paulo Freire, o educador proibido de educar. In.: CASSIO, Fernando. Educação contra a barbárie [recurso eletrônico]: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. P. 159-167.
LIGUORI, Guido; VOZA, Pasquale (orgs). Dicionário gramsciano [recurso eletrônico]: (1926-1937). São Paulo: Boitempo, 2017.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Revista e modificada pelo autor. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
NARSIZO, Getúlio; BATTESTIN, Claudia. A cosmología Kaingang na Terra indígena Xapecó-SC [Kanhgág ag kanhkó Xapecó jamã ki]. Salvador, BA: Editora Tucum, 2022.
O PASQUIM. Paulo Freire, no exílio, ficou mais brasileiro ainda. O Pasquim, Rio de Janeiro, n. 462, p. 11, dez. 1978. Entrevista concedida a Claudius Ceccon. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/1350. Acesso em: 24 de Julho de 2024.
PAPA FRANCISCO. Carta Encíclica Laudato Si - Sobre o cuidado da casa comum. Roma, Vaticano, 2015.
POLLI, José Renato. “Freire e Habermas”. Revista Viver Mente&Cérebro, Especial Paulo Freire, 2006, p. 56-65.
SCHÄFFER, Gabrieli; CASSOL, Claudionei Vicente. Biosofia como sentido integral pensar, sentir e viver. Revista Científica da Faculdade de Balsas, v. 12 n. 01, 2021. Disponível no endereço: https://revista.unibalsas.edu.br/index.php/unibalsas/article/view/137. Acesso em outubro de 2023.
SMEC-SP. Aos que fazem a Educação conosco. São Paulo: Diário Oficial do Município de São Paulo. Primeiro de fevereiro de 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
