EDUCATION AS SOLIDARITY AND SOLIDARITY AS EDUCATION

HUMANIST LEGACIES OF PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-8

Keywords:

Paulo Freire, Solidarity, Life, Education, Praxis

Abstract

This reflection aims to understand that Paulo Freire's legacy remains latent, not yet widely incorporated into educational-pedagogical practices and socio-cultural everyday life. It re-presents the validity and urgency of solidarity as an educational process by updating the invitation to reflect the commitment to an education for peace, promoting human dignity, aware of the human condition, thirsty for the happening of existence in its diverse forms and plural manifestations. The dialogical methodology allows the use of Freirean terminologies, which are easily identifiable and have broad knowledge, given the power of Paulo Freire's theoretical construction. The text adopts the works Pedagogy of solidarity, Pedagogy of indignation, Pedagogy of the oppressed, and Conscientization: theory and practice of liberation, by Paulo Freire, in dialogue with researchers who approach Freire's thinking with the aim of understanding, based on of Freire, education as solidarity and solidarity as education as the possibility of a culture of peace, social justice and human dignity, synonymous, in this understanding, with life.

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Author Biographies

Claudionei Vicente Cassol, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

Pós-Doutorando em Educação (PPGE - Unochapecó). Doutor em Educação nas Ciências – PPGEC – Unijuí (Bolsa PROSUC/CAPES). Pós-Doutor em Educação na Ciências (Unijuí – 2019). Professor na URI – Frederico Westphalen-RS e no CEEDO – Cerro Grande-RS. Integrante do Grupo Biosofia (Pesquisas e Estudos em Filosofia), URI-Frederico Westphalen, Integrante do NEPEBS (Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior), Integrante da RICET (Rede Internacional de Cidades que Educam e Transformam) e integrante da Redyala (Rede Latino Americana de Diálogos decoloniais e interculturais). Lattes: http://lattes.cnpq.br/6978565796991115; https://orcid.org/0000-0001-7837-887X. E-mail: cassol@uri.edu.br.

Claudia Battestin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) com período de Doutoramento na Universitat Jaume I - Espanha. Especialista em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Filosofia pela Universidade Comunitária da região de Chapecó (Unochapecó). Pós doutora em antropologia pela Universidade de Buenos Aires UBA com trabalho de campo em Jujuy e Salta.Lider do Grupo de pesquisa SULEAR:Educação Intercultural e Pedagogias Decoloniais na América Latina (Unochapecó). Integrande do Observatório da Diversidade do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte IFRN.Faz parte da Red Interuniversitaria Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina (RED ESIAL) da Universidad Nacional Tres de Febrero - UNTREF de Buenos Aires e da Rede latinoamericana de diálogos decoloniais e interculturais - Redyala.. Atua como apoiadora do conselho indigenista missionário CIMI Regional Sul realizando pasantias de estudos e trabalho em várias comunidades na américa latina. Tem várias publicações em periódicos e livros no Brasil e América Latina. Fez parte do Programa de Apoio ao Setor Educacional do Mercosul (Pasem) no Chaco Paraguaio, participou de uma pasantia no Projeto Comunidad de indagación na Universidade de Colima México. Atualmente trabalha como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e nas licenciaturas interculturais indígenas da Escola das Humanidades da Universidade Comunitária da Região de Chapecó Unochapecó. Áreas de conhecimento e interesse de pesquisa: Filosofia intercultural e éticas aplicadas. Educação ambiental, decolonial, intercultural. Povos originários da Abya Yala.

Francisco Garate Vergara, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - UMCE

Postdoctor en Gobernanza y Políticas Públicas para la Educación. Doctor en Planificación e Innovación Educativa. Máster y Magíster en Gestión Educacional. Máster en Planificación, Innovación y Gestión de la Práctica Educativa. Director de Excelencia CPEIP - MINEDUC. Profesor de Educación Media en Historia y Geografía. 

Investigador en Centro de Investigación Iberoamericano en Educación (CIIEDUC). Miembro Rede Latino-Americana de Diálogos Decoloniais e Interculturais (REDYALA). Académico de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación y la Universidad Andrés Bello.

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Published

2025-08-31

How to Cite

Cassol, C. V., Battestin, C., & Garate Vergara, F. (2025). EDUCATION AS SOLIDARITY AND SOLIDARITY AS EDUCATION: HUMANIST LEGACIES OF PAULO FREIRE. Espirales Journal, 9, e2282886918. https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-8

Issue

Section

Continuous Flow - Articles