BEYOND THE (CIS)TEM

TRANS IDENTITY AND PAULO FREIRE'S TEORIA DO CONHECIMENTO IN DISSERTATIONS AND THESES IN EDUCATION AND SCIENCE TEACHING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN MATO GROSSO DO SUL (MS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-15

Keywords:

Paulo Freire, Transgender, LGBTQIAPN , Sexuality

Abstract

The LGBTQIAPN+ community suffers violence and invisibility across various spheres of society, especially those who identify as transgender. In this research, we aim to map and identify how the theme of transgender identities has been addressed in graduate programs in Education and Science Teaching. The method used was the State of the Art, a survey focused on a specific topic to be investigated. In this context, we sought to answer the following question: Have the dissertations and theses produced in master's and doctoral programs in Education and Science Teaching at public universities in Mato Grosso do Sul addressed the theme of transgender identities in dialogue with Paulo Freire's Theory of Knowledge? The data show that out of 2,320 defended theses and dissertations, only 16 address transgender issues. Of these, 5 engage in some way with Paulo Freire's Theory of Knowledge, with two of them doing so more substantially, portraying Freire as a humanizer of trans bodies. Thus, we conclude that the analyzed graduate programs need to rethink their research lines as well as their research groups, aiming to construct academic knowledge about transgender identities based on the trans people's right to "be more" as proposed in Paulo Freire’s Theory of Knowledge.

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Author Biographies

Regiani Magalhães de Oliveira Yamazaki, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Doutora em Educação Científica e Tecnológica - PPGECT pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul-UFMS. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS. Docente permanente no Mestrado em Educação e Territorialidade (FAIND-UFGD) e no Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (FACET-UFGD). Pertence ao Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências de Mato Grosso do Sul (UEMS) e do Diversa (UFAM). 

Victor Hugo de Oliveira Henrique, Universidade Estadual do Ceará

Professor efetivo da Faculdade de Educação e Ciências Integradas do Sertão de Canindé-FECISC/UECE e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas (PPGPP/UECE). Graduado em Ciências Biológicas (UFMT), Pedagogia (UNISERRA), Química (UNIFIEO) e Física (FATEC-SP), Especialista em Educação, Diversidade e Cidadania (FAEL) em Educação Inclusiva (Faculdade São Vicente - SP), em Tutoria em Educação a Distância (Instituto Souza) e em Gestão Ambiental (FATEC-SP), Mestre em Educação (UNESP), Doutor em Ciências Ambientais (UNEMAT)

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Published

2025-10-24

How to Cite

Christian Monteiro dos Santos, D., de Oliveira Yamazaki, R. M., & de Oliveira Henrique, V. H. (2025). BEYOND THE (CIS)TEM: TRANS IDENTITY AND PAULO FREIRE’S TEORIA DO CONHECIMENTO IN DISSERTATIONS AND THESES IN EDUCATION AND SCIENCE TEACHING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN MATO GROSSO DO SUL (MS). Espirales Journal, 9, e22828869115. https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-15

Issue

Section

Continuous Flow - Articles