THE EDUCATIONAL DIMENSION IN THE PRODUCTION OF RESEARCH
CONTRIBUTIONS FROM THE FREIREAN PERSPECTIVE TO THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-2Keywords:
Epistemological circles, Conscientization, ResearchAbstract
The socio-cultural context of Latin America and the Caribbean is historically marked by the colonial
tradition inscribed in the epistemological and ontological dimensions throughout time. At the current juncture, in
the midst of contradictory political and social phenomena, it can be seen that the “culture of silence” is still a
constituent part of social reality, extending to the way in which knowledge is produced within hierarchical and
dualistic limits, often covered up by western methods that measure the degree of legitimacy of the action of
doing research. In view of this, this article draws on Freirean studies to reflect on the educational dimension of research practices, understanding that, as we research, we participate in a collective process of becoming aware
of ourselves and the world. To this end, we refer to the experiences of Epistemological Circles, presented by
Romão et al. (2006), with the intention of southing the researcher's action, rethinking the way we see and
produce, proposing detachment and the opening of fissures in the epistemic field, recognizing the power of
visual language in this process. It is understood that there are no “owners” of knowledge in the action of doing
research, but rather companions in pronouncing the world, inconclusive subjects, committed to building new
senses and meanings to reality, in a relational and dialogical way.
Downloads
References
ACCORSSI, Aline; CLASEN, Julia Rocha; JÚNIOR, Álvaro Veiga. Círculos epistemológicos: reflexões sobre uma abordagem de pesquisa freiriana. Dialogia, n. 39, p. 1-14, 2021.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 25-34.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida. Depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. 6ª edição. São Paulo: Ática, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of the heart. New York: Continuum, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. 8ª edição. São Paulo: Brasiliense, 2006. p. 34-41.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. 1ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2014a.
FREIRE, Paulo. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014b.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. 1ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
OLIVEIRA, Rosiska Darcy de; OLIVEIRA, Miguel Darcy de. Pesquisa social e ação educativa: conhecer a realidade para poder transformá-la. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. 8ª edição. São Paulo: Brasiliense, 2006. p. 17-33.
PEREIRA, D. A. Escritas de si – sobre alteridades e mediações. Revista de Literatura, História e Memória, Unioeste, Cascavel, v. 14, n. 23, p. 43-57, 2018.
RIVERA-CUSICANQUI, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. 1ª edição. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
RIVERA-CUSICANQUI, Silvia. Sociología de la imagen: ensayos. Cidade Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.
RIVERA-CUSICANQUI, Silvia. Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. 1ª edição. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.
ROMÃO, José Eustáquio et al. Círculo Epistemológico: círculo de cultura como metodologia de pesquisa. Revista Educação & Sociedade, ano 9, n° 13. Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e a imagem. Educação e Linguagem, v. 13, n. 22, p. 77-97, jul/dez, 2010.
SAMAIN, Etienne. As peles da fotografia: fenômeno, memória/arquivo, desejo. Visualidades, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 151-164, jan./jun., 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
