LATIN AMERICAN LEARNING AND INTEGRATION COMMUNITY:
EMANCIPATORY UNIVERSITY TRAINING PRACTICES FROM THE FREIREAN PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-10%20Keywords:
Teacher training, Latin American integration, Paulo Freire, learning communitiesAbstract
This article analyzes the need for Freire's thought based on the results of pedagogical practice and deficiencies in current teacher training. The study was performed at the Federal University of Latin American Integration. The methodology used was the analysis of documents and reviews of academic literature related to the topic, together with ethnographic records of the teacher trainers and the open statements of their students. The results of the visions and exemplification of training practices of teacher educators can contribute to the achievement of emancipatory Latin American integration and promote establishment of learning communities from the Freirean perspective. Our delineation of new proposals can encourage the further expression of new ideas to delve deeper into this topic and to design projects consistent with Freire's Latin Americanist views.
References
ACTUACIONES educativas de éxito. In: Comunidades de Aprendizaje, 2023. Disponible en: https://www.comunidaddeaprendizaje.com.es/act_de_exito. Acceso en: 3 out. 2024.
AFONSO, Ana Paula. Comunidades de aprendizagem: um modelo para a gestão da aprendizagem. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL TIC NA EDUCAÇÃO CHALLENGES, 2., 2001. Atas […]. Minho: Centro de Competência Nónio XXI, 2001. p. 427-432.
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
COMISSÃO de implantação da Universidade Federal de Integração Latino-Americana. A UNILA em construção: um projeto universitário para América Latina. Foz do Iguaçu: IMEA, 2009.
COMUNIDADES de aprendizaje: exemplos. In: Universidade europeia, 2023. Disponible en: https://universidadeuropea.com/blog/comunidades-de-aprendizaje-ejemplos/#que-son-las-comunidades-de-aprendizaje. Acceso em: 3 out. 2024.
CROSS, K. Patricia. Why Learning Communities? Why Now? About Campus, v. 3, n. 3, 1998. Disponible en: https://doi.org/10.1177/108648229800300303. Acesso em: 3 out. 2024.
FALS BORDA, Orlando. Las revoluciones inconclusas en América Latina: 1809-1968. México: Siglo XXI, 1968.
FALS BORDA, Orlando. Revoluciones inconclusas en América Latina: 1809-1968. In: MONCAYO, V. M. (org.). Orlando Fals Borda: Una sociología sentipensante para a América Latina. Antología y presentación por Victor Manoel Moncayo. Bogotá: Siglo del Hombre y Clacso, 2009. p. 385-418.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Paulo Freire em Bolívia. Fé y Pueblo: Revista Ecumenica de Reflexión Teológica, La Paz, ano IV, n. 16-17, 1987.
FREIRE, Paulo. Paulo Freire: constructor de sueños. En: ALEJANDRO, Martha. et al. Concepción y metodología de la Educación Popular. Selección de lecturas. Tomo I. La Habana: Caminos, 2013. p. 243-250.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI, 1970.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ama ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 1993.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GONZÁLEZ, María Victoria; SOARES, Leôncio. Contribuciones de la Educación Popular al pensamiento descolonizador: Prácticas pedagógicas en Cuba y Brasil. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 65, p. 670-695, abr./jun. 2020. Disponible en: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26357. Acceso: 16 jan. 2023.
PONS, Maikel et al. Educación para las relaciones étnico-raciales en clave popular: Cimarroneando “a lo cubano”. Caderno de Educação, n. 67, e023055, 2023. Disponible en: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/2571.
TALLEI, Jorgelina. La Universidad Federal de Integración Latinoamericana (UNILA): una propuesta de universidad sentipensante para la América Latina y el Caribe. REGIT, Fatec-Itaquaquecetuba, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 63-73, jul./dez. 2020.
UNILA. Dados da atuação no território e na integração: indicadores UNILA – 2023. Foz do Iguaçu: UNILA, 2023. Disponível em: https://portal.unila.edu.br/secom/arquivos/RelatorioUNILAemdestaqueano2023.pdf. Acceso en 3 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espirales Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autoras/Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).