DIALOGICAL TRAINING IN UNIVERSITY EXTENSION WITH YOUNG PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-6

Keywords:

University Extension, Paulo Freire, Dialogical Training, Young People

Abstract

This article is an invitation to reflect on the contribution of university extension with young people as a privileged space for a dialogical, participatory and democratic training. The reflection starts from the experience of two university extension projects, both linked to the Social Work Course of the Federal University of Latin American Integration – UNILA. Thus, bibliographical and documentary research is used. It has as reference in the analysis the works of Paulo Freire and Pierre Bourdieu, demonstrating the importance of spaces of Dialogue and participation through university extension with young people, as it provides dialogical training and strengthens the participatory and democratic habitus.

References

ADAMS, Telmo. Prática social e formação para a cidadania - Cáritas do Rio Grande do Sul, desde os anos 70. Dissertação de Mestrado, Porto Alegre: Faculdade de Serviço Social/PUCRS, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Réponses – pour une anthropologie réflexive. Paris: Seul, 1992.

BOURDIEU, Pierre. “Esboço para uma teoria da prática”. In: ORTIZ, Renato (Org.) “Pierre Bourdieu”. Coleção Grandes Cientistas Sociais, n. 39. São Paulo: Ática, 1983.

BRASIL. Lei Federal nº 12.852 de 05 de Agosto de 2013. Dispõe sobre o Estatuto da Juventude. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2013.

CAMARGO, Felipe G. Relatório Final do Projeto de Extensão Juventudes e Direitos. Foz do Iguaçu/PR: UNILA, 2022.

COLAÇO, Joyce A. L.; ARAIDES, Daniel F.; SANDER, Cristiane. Juventudes e Direitos: Participação Juvenil na Extensão Universitária - Relato de Experiência. IX Simpósio Internacional da Juventude Brasileira (IX JUBRA), UFPI, Teresina: Piauí, 29, 30/11 e 01/12/2023.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária - elaborada pelo Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras. Porto Alegre: UFRGS, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREITAS, José Vicente. Educomunicação: contextualizando o processo de atribuição de sentidos e significados no delineamento do conceito. In: Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo: UNIFESP, 2015, v. 10, n. 2, p. 149-162. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2072. Acesso em: 08 out. 2024.

GRACIANI, Maria Estela. Extensão. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2010. p. 222

JUVENTUDES E DIREITOS. Canal oficial no YouTube sobre juventudes e direitos. Disponível em: https://www.youtube.com/@juventudesedireitos . Acesso em: 11 dez. 2024-a.

JUVENTUDES E DIREITOS. Página oficial no Facebook sobre juventudes e direitos. Disponível em: https://www.facebook.com/juventudesedireitos?mibextid=LQQJ4d . Acesso em: 11 dez. 2024-b.

JUVENTUDES E DIREITOS. Perfil oficial no Instagram sobre juventudes e direitos. Disponível em: https://www.instagram.com/juventudesedireitos?igsh=ZGdvdGtrdDN4eG5l&utm_source=qr . Acesso em: 11 dez. 2024-c.

KNAUER, Raingard; BRANDT, Petra. Kinder können mitentscheiden: Beteiligung von Kindern und Jugendlichen in Kindergarten, Schule und Jugendarbeit. Luchterhand: Berlin,1998.

NOGUEIRA, Maria das Dores P. Extensão Universitária no Brasil: uma Revisão Conceitual. In: FARIA, Dóris Santos (Org.). Contribuições para a Construção Conceitual da Extensão na América Latina. Brasília: UNB, 2001.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Família e Desenvolvimento Social (SEDS). Projeto técnico: Centros da Juventude. Curitiba: SEDS, 2012. Disponível em: https://www.desenvolvimentosocial.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/migrados/File/ProjetoCentrodaJuventudeRev6_11_2012.pdf Acesso em: 11 dez. 2024.

SANDER, Cristiane; CAMARGO, Felipe G. Juventudes e Direitos: uma perspectiva pedagógica e dialógica para a formação cidadã. Anais do XVII Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social, 2022. Disponível em: https://www.abepss.org.br/enpess-anais/public/arquivos/00859.pdf. Acesso em: 09 ago. 2024.

SANDER, Cristiane. Partizipation als Bildungsprozess in non-formalen Organizationen des Aufwachsens – Beobachtungen zu einem vergessenen Zusammenhang anhand der Jugendverbände der Bundesrepublik Deutschland. Kassel: University Press, 2008.

SANDER, Cristiane. Lideranças democrático-participativas: sua formação na Pastoral da Juventude. Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Serviço Social/PUCRS. 2001.

SCHRÖDER, Richard. Kinder reden mit: Beteiligung an Politik, Stadtplanung und Stadtgestaltung. Weinheim: Beltz, 1995.

SOUZA, Ângela M.; PEREIRA, Noemi F. F. Escrevendo os Caminhos da Extensão Universitária na UNILA. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 6, n. 2, p. 77-85, 2015. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/2062/pdf. Acesso em: 08 out. 2024.

THOLE, Werner. Kinder- und Jugendarbeit – Eine Einführung. Weinheim und München: Juventa, 2000.

UNILA/CONSUN. Resolução Nº 37, de 07 de dezembro de 2021. Política de Extensão da Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Foz do Iguaçu/PR: UNILA, 2021. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-37-2021-consun-1318. Acesso em: 05 out. 2024.

UNILA/COSUEN. Resolução Nº 1, de 03 de março de 2021. Regulamenta a Curricularização da Extensão nos Cursos de Graduação da UNILA. Foz do Iguaçu/PR: UNILA, 2021. Disponível em: https://atos.unila.edu.br/atos/resolucao-n-ordm-1-2021-cosuen-1678. Acesso em: 05 out. 2024.

ZITKOSKI, Jaime J. Diálogo/dialogicidade. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2010. p.151-152.

Published

2024-12-19

How to Cite

Sander, C. (2024). DIALOGICAL TRAINING IN UNIVERSITY EXTENSION WITH YOUNG PEOPLE. Espirales Journal, 8(2), 112–130. https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-6

Issue

Section

Dossiê: O legado de Paulo Freire na América Latina e Caribe