THE GRENADA REVOLUTION AND THE PARTICIPATION OF PAULO FREIRE IN THE REVOLUTIONARY MOVEMENT
Keywords:
Granada Revolution , Paulo Freire, Libertarian EducationAbstract
Paulo Freire actively participated in the construction of national literacy and cultural action programs in different regions, countries and cultures of the planet. He was invited to these places because his political-pedagogical proposal aims for human beings to find their place in culture and history through education. It is an education whose central element is dialogue, where each and every participant can, through words, enunciate the world and find in it, and in themselves, the elements that make possible a revolutionary praxis whose objective is the construction of a more just and supportive world. One of the countries where Freire participated in the reformulation of educational principles and didactic guidelines is Granada. This country, victim of the bloody European invasion at the beginning of the Modern Age, of the infamous process of enslavement of indigenous people and people stolen from Africa, and which later suffered the yoke of the oligarchic British administration, in the 70s knew how to develop one of the most organized and culturally rich revolutions in America. In this process, Freire is called by Granada revolutionary leaders, including Bishop and Creft, to collaborate in the reconstruction of the national school system. In this context, the article aims to describe, expose and substantiate this unprecedented experience.
References
AVILÉS, Salvador. Paulo Freire: La explosión de la conciencia. Cultura de paz. Managua, Nicaragua, vol. XVIII, n° 58, 2012.
BISHOP, Maurice. Discursos Escogidos 1979-1983. Habana: Casa de Las Américas, 1986.
BOSCH, Juan. De Cristóbal Colón a Fidel Castro: El Caribe, fronteira imperial. Habana: Editoriales de Ciencia Sociales, 2003.
CREFT, Jacqueline. The Building of Mass Education in Free Grenada. Discurso na primeira Conferência de Solidariedade Internacional com Granada, 1981.
GRUBOTIN, L. Una gran revolución en un país pequeño. Em: Granada: Historia, Revolución, Intervención de Estados Unidos. América Latina: Estudios de Científicos Soviéticos. Moscú: Academia de Ciencias de la URSS, 1984.
NITOBURG, E. El Pentágono Amenaza, la CIA actúa. Em: Granada: Historia, Revolución, Intervención de Estados Unidos. América Latina: Estudios de Científicos Soviéticos. Moscú: Academia de Ciencias de la URSS, 1984.
FERRARO, Alceu. Analfabetismo no Brasil: desconceitos e políticas de exclusão. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 22, n. 01, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1986.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. La educación como práctica de la libertad. México DF: Siglo Veintiuno Editores, 2007
FREIRE, Paulo. Pedagogía del Oprimido. México DF: Siglo XXI, 2008.
HICKLING-HUDSON, Anne. Education in the Grenada Revolution: 1979‐83. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 19(2), 95–114, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0305792890190204 Ultimo acesso em: 10/10/2024.
HICKLING-HUDSON, Anne. In-service teacher education in Grenada, 1981-1983: Case study of a problem-solving strategy. Other thesis, University of West Indies, 1986. Disponível em: https://eprints.qut.edu.au/105861/ Ultimo acesso em: 10/10/2024.
JACOBS, Richard; JACOBS, Ian. Granada: El camino hacia la revolución. Habana: Casa de Las Américas, 1981.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Paz e Terra, 1992, pp. 95-110.
MARX, Karl. Manuscritos económico-filosóficos. México DF: Fondo de Cultura Económica, 1997.
ORNELAS, Arturo. Experiencia inédita con Paulo Freire en Granada. Consejo de Transformación Educativa, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8UW0_lcqBMo Último acesso em: 07/10/2024.
PIERRE-CHARLES, Gerard. El pensamiento sociopolítico moderno en el Caribe. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.
VIEIRA-PINTO, Álvaro. Consciência e realidade nacional. São Paulo: Contraponto, 1960/2021.
DOS SANTOS, Nilton. Granada: Um pequeno povo que resolveu libertar-se. Rio de Janeiro: Arquimedes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espirales Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autoras/Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).