INSTRUCTIONAL MATERIALS FOR TEACHER EDUCATION IN ADDITIONAL LANGUAGES IN THE FOOTSTEPS OF PAULO FREIRE:

WHEN THE OPPRESSED IS THE MIGRANT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-7

Keywords:

additional language instructional materials, teacher education, sectarian individual, subjective immobility, oppressed harboring the oppressor

Abstract

This article underscores the significance of teacher education in additional languages through the development of English and Portuguese instructional materials. These resources, crafted by the authors, are intended for use in both Basic and Higher Education settings within the municipalities of Rio de Janeiro and Foz do Iguaçu. The discussion is framed by Freire’s (1987) concepts of the sectarian individual, subjective immobility, and the oppressed who harbors the oppressor. Additionally, it engages with Foucault’s (1970 [1999]) notion of the will to truth and structures of long duration, as well as Munanga’s (2008) critique of the myth of racial democracy and Baeninger’s (2012) examination of the fallacy of Brazil as a welcoming nation. This study presents additional language instructional materials as a means of fostering critically reflective language educators.

Author Biography

Lesliê Vieira Mulico, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Lesliê Mulico é professor de inglês do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ); Doutor em Linguística Aplicada (2019) pelo Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ; Mestre em Linguística (2013), Especialista em Linguística Aplicada (2009), bacharel e licenciado em Letras Inglês-Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Líder do grupo de pesquisa SULEAR, coordena o projeto Letramentos Humanos (Human Literacies Project), em que desenvolve materiais didáticos e outras ações de educação linguística para defensores/as de Direitos Humanos. Como perspectivas teóricas, afilia-se ao Letramento Crítico, Multiletramentos, Multimodalidade e Análise Crítica do Discurso; e, como objeto de estudo, a elaboração e os usos situados de materiais didáticos.

References

ARTHUS-BERTRAND, Yann. HUMAN - clip #10: The struggle to belong. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Nwr33vzfluQ. Acesso em: 10 out. 2024.

BAENINGER, Rosana. O Brasil na rota das migrações latino-americanas. In: Imigração Boliviana no Brasil. / Rosana Baeninger (Org.). – Campinas: Núcleo de Estudos de População-Nepo/Unicamp; Fapesp; CNPq; Unfpa, 2012.

CHUN, Christian Wee. The discourses of capitalism: everyday economists and the production of common sense. New York: Routledge, 2017.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FOUCAULT, M. [1969] A Arqueologia do Saber. 6 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

FOUCAULT, M. [1970] A Ordem do Discurso. 5 ed. São Paulo: Loyola, 1999.

HALL, Stuart; O’SHEA, Alan. Common-sense neoliberalism. Soundings: a journal of politics and culture, n. 55, p. 8-24, 2013. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/531183/pdf. Acesso em: 21 set. 2017.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

MULICO, Lesliê. O ensino transgressivo da língua inglesa em uma escola técnica de nível médio: usos e reflexões de um professor-escritor sobre sua unidade didática para o letramento crítico. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. – 3 ed – Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Identidade e diferença – A perspectiva dos Estudos Culturais. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes Editores, 2006.

Published

2024-12-19

How to Cite

Vieira Mulico, L., & da Costa Lobo, V. (2024). INSTRUCTIONAL MATERIALS FOR TEACHER EDUCATION IN ADDITIONAL LANGUAGES IN THE FOOTSTEPS OF PAULO FREIRE:: WHEN THE OPPRESSED IS THE MIGRANT. Espirales Journal, 8(2), 131–153. https://doi.org/10.29327/2336496.8.2-7

Issue

Section

Dossiê: O legado de Paulo Freire na América Latina e Caribe