THE FEMALE EMANCIPATION AS AN AGROECOLOGICAL PRINCIPLE FOR IMPLEMENTING PUBLIC POLICY FOR RURAL EDUCATION IN THE PÁTRIA LIVRE SETTLEMENT
DOI:
https://doi.org/10.29327/2282886.9.1-22Keywords:
Agroecology, Women's emancipation, Rural educationAbstract
Female emancipation is the seed of a new reality in the countryside, a seed planted by agroecology and cultivated by education. The general objective of this research is to investigate female emancipation as an agroecological principle for the implementation of public rural education policies. The specific objectives are: to identify how rural education policies focused on agroecology contributed to the emancipation of graduates from the Pátria Livre settlement in Barra do Choça; to investigate the role of social movements in the creation of public policies for agroecology in dialogue with rural education; to understand the process of female emancipation of graduates of the Agroecology course at the Pátria Livre settlement in Barra do Choça - BA. The method used is Dialectical Historical Materialism, and the empirical categories used were: rural education, agroecology and female emancipation. Data collection was carried out by analyzing the documents Political Pedagogical Project and Course Plan, as well as forms with the graduates of the agroecology course, a total of 10 women.
Downloads
References
ARAÚJO, Maria de Fátima. Diferença e igualdade nas relações de gênero: revisitando o debate. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 17, n.2, p. 41-52, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/212755 Acessado em: 04 jan. 2025.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo, Difusão europeia de livros, 1967.
BETTO, J. PICCIN, M. B. Movimento de Mulheres Camponesas (MMC/SC) e o percurso de sua luta feminista. Amerika. 2017. Disponível em: https://journals.openedition.org/amerika/8202. Acesso em: 07 set. 2025.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 02 set. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação do Campo: Marcos Legais. Parecer CNE/CEB No 1 de 02 de fevereiro de 2006. Brasília, DF: SECADI, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb001_06.pdf Acesso em: 04 jan. 2025.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LEI nº 9394/96. Brasília, 1996.
BUTTO, Andrea et al. Mulheres rurais e autonomia: formação e articulação para efetivar políticas públicas nos territórios da cidadania. 1. ed. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2014.
CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Vozes, 2000.
CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Educação do campo: identidade e políticas públicas- Caderno 4. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação Do Campo”, 2002.
CAPORAL, F.R.; PETERSEN, P. Agroecologia e políticas públicas na América Latina: o caso do Brasil. Agroecologia, v. 6, p. 63-74, 2006.
CONTAG; FETAGs; STRs. Anais: 7ş Congresso Nacional de Trabalhadores e Trabalhadoras Rurais, 30 março a 1º abril de 1999. Brasília: CONTAG, 1999.
DIAS, P. A. Sandra. Violência doméstica contra a mulher - um apanhado histórico. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/download/1771/Empoderamento%20Feminino%20como%20Rompimento%20do%20Ciclo%20de%20Viol%C3%AAncia%20Dom/9643 Acesso em: 13 dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez e Moraes, 2000.
GABEL, C. L. M. O casal: Um estudo sobre o grupo conjugal. Pensando Famílias,12(1), 57-68. 2008.
GOHN, Maria da Glória. Teoria dos Movimentos Sociais. São Paulo: Edições Loyola, 1997.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2017: resultados definitivos. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-agropecuario/censo-agropecuario-2017 Acesso em: 02 jan. 2025.
MARQUES. M, A. O lugar da disciplina história no currículo do ensino médio integrado: o curso técnico de informática do CETEP de Vitória da Conquista. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2018/05/Micheline-A.-Marques.pdf. Acesso em: 02 jan. 2025.
MACHEL, Samora. A libertação da mulher é uma necessidade da revolução, garantia da sua continuidade, condição do seu triunfo. In: MACHEL, Samora et al. A libertação da mulher. 3. ed. São Paulo: Global, 1982.
MARTINS, Ângela Maria. Autonomia e educação: a trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 207-232, mar. 2002.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.
MOREIRA, L, S; THEODORO, H, S. A agroecologia e a marcha das margaridas. Revista brasileira de agroecologia. Vol. 15 | Nº 5 | p. 305-318 | 2020.
PACHECO, M. E. L. Em defesa da agricultura familiar sustentável com igualdade de gênero. In: GT Gênero – Plataforma de Contrapartes Novib/SOS Corpo. Perspectivas de gênero: debates e questões para as ONG´s. Recife: Gênero e Cidadania, 2002.
RIBEIRO. M. Movimento camponês, trabalho e educação - liberdade, autonomia, emancipação: princípios/fins da formação humana. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
SHIVA, V. Manifesto para una democracia de la tierra. Justicia, sustenibilidad y paz. Barcelona: Paidós, 2006.
VASCONSELLOS, Andréia. Construção da Agroecologia como projeto socialmente transformador: ação coletiva de mulheres guardiãs de sementes crioulas. Universidade Federal De Santa Maria Centro De Ciências Rurais Programa De Pós-Graduação Em Extensão Rural. Santa Maria. 2020.
WATERS, Mary Alice. Marxismo y feminismo. 2. ed. Barcelona: Fontamara, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espirales Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to post it to an institutional repository or publish it as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) at any point before or during the editorial process, as this can lead to productive exchanges, as well as increase the visibility and citation of the published work (see The Effect of Open Access).
